Wenberg fiskeoppdrett
  • Driver lakseproduksjon i regionen Salten i Nordland.
  • Omsatte for rundt 200 millioner kroner i 2020 og for nesten 220 millioner året før.
  • Selskapet har de siste årene hatt en driftsmargin på mellom 40 og 50 prosent mot drøyt 6 som er snittet for norsk næringsliv generelt
  • Wenberg har 15 ansatte

IntraFish meldte om det overraskende lederskiftet i november. Da tok Jarle Solemdal over stillingen som konsernsjef i Salten Aqua i Bodø etter Geir Wenberg.

Nå prioriterer den 50-årige oppdretteren mye tid til friluftsliv.

– Det blir gjerne flere uker sammenhengende på lange turer i villmarka. Det er ute i naturen jeg føler meg best. I 2020 ble det mer enn 60 døgn i telt, forteller Wenberg til IntraFish.

– Er du utbrent?

– Nei, jeg er fortsatt motivert og har mye energi; det er ikke det.

– Er det konflikter innad i konsernet som gjør eller bidrar til at du trekker deg?

– Det er ett godt samarbeid i Salten Aqua-gruppen. Det har vært én av suksessfaktorene, og det skal vi fortsette med, slår Wenberg fast.

Geir Wenbergs nye liv: Rypejeger på fjellet i Evenesdalen som er en sidearm til Saltdal, mellom E6 og svenskegrensen. Foto: Privat

– Krevende år

Han begynte som konsernsjef i Salten Aqua i 2007. I tillegg har han hatt mange styreverv – rundt 30 på det meste.

– Det er krevende å være toppleder. Det har gått i nesten 14 år uten pauser. Jo, jeg må innrømme at jeg har følt på belastningen, samtidig som jeg har hatt det bra – jeg vil si 99 prosent bra. Å være konsernsjef er 24/7, også på fritida, når du går i butikken, i sosiale sammenhenger. Uansett hvor og når du er sammen med folk, er du litt på jobb. Det er aldri pause. Hvis jeg hadde fortsatt med full gass i noen år til, trur jeg at jeg ville merket det.

Geir Wenberg sier han har tatt et fornuftig grep, i rett tid, både for bedriften og seg sjøl.

– Jeg føler dessuten at jeg har nådd de målene som jeg satte meg. Jeg trur faktisk ikke at en leder bør sitte for lenge i samme posisjon. Jeg har nå lyst til å drive med andre ting, og det skal skje i familiebedriften som det har tatt oss 40 år å bygge opp. Man må ha et tidsperspektiv. I familiebedriften skal jeg holde på til jeg blir pensjonist – minst, sier 50-åringen.

– Kan du komme tilbake i toppledelsen i Salten Aqua?

– Sammen med Edelfisk eier Wenberg Fiskeoppdrett to tredeler av konsernet. De to familieselskapene har et svært tett samarbeid og eier en tredjedel av hverandre. Jeg fortsetter i styret og lover å backe Solemdal så godt jeg kan. Men jeg skal nå bruke mye mer tid på familiebedriften og noen andre private investeringer enn før, sier han til IntraFish.

I Wenberg Fiskeoppdrett er Geir styreformann og broren Ørjan daglig leder.

Brødrene Geir (t.v.) og Ørjan Wenberg. Foto: Bent-Are Jensen

Tre lokale eiere

Salten Aqua eies av tre lokalt familieeide oppdrettsselskaper som hvert kontrollerer like mye. Lakseproduksjonen er ikke fusjonert inn. Konsernet leverer støttefunksjoner fra stamfisk til filetproduksjon og eksport – pluss at de har vært med på å få klippfiskproduksjon tilbake til byen.

Salten Aqua har flere store investeringer på gang. Et nytt smoltanlegg til en halv milliard kroner skal stå ferdig vinteren 2022. Et nytt slakteri til 350 millioner skal stå ferdig til sommeren.

Den tredje eieren er lakseprodusenten Gifas, som også driver en forskningsstasjon.

Edelfisk har landbase ved tettstedet Rognan – og Wenberg Fiskeoppdrett ved tettstedet Fauske. Begge driver i Skjerstadfjorden som strekker seg mot øst og innover i landet fra fylkeshovedstaden Bodø.

Brytekamp

I et fredagsintervju fra 2017 presenterte IntraFish Geir Wenberg som «bryteren». Ikke alle i næringa vet at hans største lidenskap er bryting, noe som for øvrig ligger til familien. Broren Ørjan er president i Norges Bryteforbund.

– Jeg driver ikke sporten aktivt lenger, men holder meg i god form og har ikke problemer med å ta en brytekamp, sier Geir Wenberg.

Fotball liker han også.

Salten Aqua er én av sponsorene til Bodø/glimt, fotballklubben som i fjor vant eliteserien suverent og satte flere historiske rekorder. Hovedtrener Kjetil Knutsen er bergenser og tillegges en anstendig del av æren for prestasjonene.

Solemdal er også bergenser.

– Trur du at en bergenser kan få til same magi med Salten Aqua som med Glimt?

– Ja, ja, ja, det har jeg trua på, sier Geir Wenberg.

Geir Wenberg (t.h.) og Jarle Solemdal. Foto: Bent-Are Jensen

Forenklet organisasjonskart

Oppdretteren viser IntraFish et organisasjonskart over selskaper der Wenberg Fiskeoppdrett samarbeider med Edelfisk. Kartet har rundt 40 bokser og viser alt hva de to selskapene er involvert i, gjennom store og mindre aksjeposter.

Han påstår at kartet er «forenklet». Det dreier seg ikke om en formell felles eierstruktur, men om prosjekter de to aktørene i større og mindre grad driver i lag, med direkte og indirekte eierskap.

Forenklet organisasjonskart.

Wenberg ønsker å bruke tid nå på « strategi, utvikling gjennom aktivt eierskap» og prosjekter som utviklingskonsesjoner og merkevaren Nordic Blue.

Én del av organisasjonskartet viser Wenberg Invest, som de to Wenberg-brødrene eier i lag. Der utforsker de muligheter innen lakseskinn (Ebononisen Studio), smøreolje- og andre spesialoljer (Payback Lubricants), eiendom, turisme, turutstyr (Lars Monsen Gear) og en mobilapp beregnet på eldre på pleiehjem (Minmemoria).

Men ny tittel til seg sjøl har han ennå ikke tenkt på, annet enn arbeidende styreformann.

– Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle meg, men jeg skal forvalte eierskapet og være med på å utvikle familiebedriften. Som konsernsjef måtte jeg jobbe litt med veldig mye, nå skal jeg bruke mer tid på hvert enkelt prosjekt.

Generasjonsskifte

Han tenker allerede på arverekkefølgen.

– Både vi som eier Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfisk, er så heldige at vi har unger som vil satse på familiebedriftene. De har tatt relevant utdanning. Jeg skal nå jobbe med å få inn neste generasjon. Jeg har erfaring som strekker seg helt tilbake til 80-tallet. Og jeg skal forsøke å formidle noe av den erfaringen til neste generasjon.

Geir Wenbergs nye liv: Oppdretter på tiur-jakt i fjellet i Nord-Sverige. Foto: Privat

Gratis godt råd

– Etter snart 14 års fartstid som konsernsjef, har du råd til andre folk i tilsvarende stillinger?

– Vær ærlig med deg sjøl, skrell bort ting som tar unødvendig energi og vær nøye med å planlegge hvordan du skal bruke tida di. Og så må du huske å ta fri og ha ferie.

Wenberg sier at de 14 årene har vært ei fantastisk reise.

– Det har skjedd i en periode der utviklingen har gått fortere og fortere, samtidig som vi har tjent penger, og det har igjen gitt nye muligheter. Det overordnede målet med konsernet var å få kontroll med hele verdikjeden – og det har vi klart, sier han.

Salten Aqua-konsernet omsatte i fjor for rundt 1,6 milliarder kroner (men regnskapet er ennå ikke levert), omtrent det samme som året før.

Omdømme, omdømme og omdømme

– Jeg bestemte meg tidlig for å jobbe med omdømme. Laksenæringa har slitt med hvordan mange mennesker oppfatter oss. Da kan du ikke bare tenke på egen bedrift. Jeg føler at vi har lykkes med flere omdømmebyggende tiltak. Konsernet har klart å sette seg på kartet på en positiv måte. Husk at vi var nesten helt ukjent i begynnelsen. Nå er vi synlige på en positiv måte i nærmiljøet, regionen, i tradisjonelle medier pluss i de sosiale.

Konsernet sponser foreninger, idrettslag, frivillige organisasjoner og arrangementer.

Salten Aqua har tatt to verdensmesterskap i sushi-mosaikk på Aspmyra stadion. I ti år har Bodø/Glimt arrangert «laksekampen», der publikum får servert et gratis laksemåltid.

Salten Aqua har koblet seg til Kobberløpet som er et årlig skirenn som blir arrangert i Sulitjelma, en nedlagt gruveby i regionen.

Konsernet er nominert og har vunnet flere utmerkelser, blant annet Opplyst-prisen som er en regional «Oscar» for næringsutøvere som kan vise til gode økonomiske resultater, samtidig som det bygger omdømme.

– For meg er det nå på tide å gå videre, sier Geir Wenberg.

Geir Wenberg i Salten Aqua kan igjen skryte av ny Guinness verdensrekord i sushi-mosaikk. Arkivfoto: Bent-Are Jensen