FSV Group og Sletta Verft har inngått kontrakt på bygging av enda et nytt 27 meter hybriddrevet frakte- og servicefartøy. Det skriver selskapene i en pressemelding. Det nye fartøyet, som får byggenummer 198, skal leveres i mai 2022.

FSV Group har nå syv fartøy i bestilling på Sletta Verft. Av disse er det to nye fartøy på 27 meter og fem nye enkeltskrogsfartøy på 15 meter. Tre av fartøyene leveres i år, og de resterende i 2022.

– Vi bygger nå enda et fartøy som vil håndtere komplekse og krevende oppdrag på en mer trygg og effektiv måte. Nybygg 198 vil gå rett inn på en langsiktig avtale med et stort oppdrettsselskap. Jeg tror dette fartøyet i kombinasjon med svært dyktige ansatte vil bidra til en videre positiv utvikling for FSV. Fremtiden ser lovende ut, sier administrerende direktør Arild Aasmyr i FSV Group i meldingen.

Fartøyet som er spesielt utviklet for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Fartøyet får den største batteripakken på denne typen fartøy på hele 360 kWh. Batteripakken sparer miljøet for 290 tonn CO2 per år, som tilsvarer utslipp fra cirka 160 personbiler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 km/år, ifølge meldingen. Batteripakken er klimanøytral etter en måneds drift.

Kontraktsignering for Sletta Verft og FSV Group. Foto: Sletta Verft

Det nye fartøyet får 7 lugarer, stort lasterom på 190 m³ og vil ha ROV-system med boring av bolter ned til 300 m. Videre er det lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.

– Det svært hyggelig å få kunne bygge enda et fartøy for FSV Group. Molde-rederiet satser på store og avanserte fartøy med en svært høy standard, og vi ser på det som tillitserklæring at de fortsetter å benytte seg av vår skipsbyggingskompetanse. Dette blir det mest avanserte og dyreste servicefartøyet vi noensinne har bygget, sier Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft.