Det er i alle fall konklusjonen til de fire karene som deltok på Tekfisk-arrangementet Fremtidens fiskebåt under Danfish-messen tidligere denne måneden.

– Den nye båten er mye enklere, mer effektiv og ikke minst er den større, alt det er vidt forskjellig fra de båtene vi hadde, sier reder Geir Lundberg, som nettopp har tatt i bruk nybåten «Odd Lundberg», i denne live podkasten:

Han var med på vår live podkastinnspilling sammen med direktør Kent Damgaard ved Karstensens Skibsværft, reder Bjørn Kjellby og skipsdesigner Erlend Hagen i Naval Consult.

Vil ha reelle tiltak

På scenen i Aalborg diskuterte de hvordan nye fiskebåter skal bli grønnere og hvordan de kan ta vare på kvaliteten, slik at fisken får enda større verdi.

Erlend Hagen er opptatt av at tiltakene for å gjøre fiskebåtene grønnere skal være reelle.

– I dag er det litt for mye at en prøver å maksimere støtte som en kan få fra Enova som vi har i Norge for eksempel. Å bruke en avansert drivlinje og synliggjøre en veldig stor gevinst som ikke er like enkel å finne igjen etter at båten er levert, sier han.

Hydrogen og ny teknologi

Også Kent Damgaard, som har vært involvert i byggingen av «Odd Lundberg» ønsker at støtteordninger vektlegger tiltak som monner.

– I Norge har det jo vært støtteordninger for LED-lys. Det er greit nok, men det er ikke noe nytt i LED-lys. Da hadde det kanskje vært bedre om de pengene ble brukt til å forske enda mer på hydrogen eller teknologier som virkelig tar oss et skritt frem.

Bjørn Kjellby, reder fra Mandal, har nettopp tatt i bruk snurrevadbåten «Nordsö». Han forteller at han og mannskapet har jobbet tett med fiskekjøpere for å tilfredsstille ønskene i markedet.

– Det er selvfølgelig alltid et mål å fange fisk, men vi har fanga mindre fisk og tjent mer penger.

Hør mer om det ved å trykke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i iTunes og på Spotify.

Her er noen utvalgte episoder: