Norges sjømatråd
  • Driver markedsføring av norsk sjømat, samt omdømmebygging.
  • Rådet skal blant annet bidra til markedsinnsikt, markedsutvikling og beredskap.
  • Organisert som et statsaksjeselskap som eies av Nærings- og fiskeridepartementet.
  • Har fiskeriutsendinger i 13 ulike land, og hovedkontor i Tromsø.
  • Finansiert av næringen selv gjennom en lovpålagt eksportavgift. Etter to nylige reduksjoner, er markedsavgiften på laks og ørret nå på 0,3 prosent av eksportverdien.
  • Het tidligere «Eksportutvalget for fisk», skiftet navn til «Norges sjømatråd» i 2012. Populært kalt Sjømatrådet.

Toppårene var 2016 og 2017 da Norges sjømatråd brukte rundt 37 millioner kroner årlig på å fortelle nordmenn at laks er viktig for Norge. I tillegg kom andre markedsføringspenger. I 2016 utgjorde denne ekstra potten 4,5 millioner kroner. Det gjorde Norge til det landet der Sjømatrådet brukte mest penger på å promotere havbruk. På andre plass kom Frankrike med rundt 21 millioner kroner.

Investeringene i kampanjen «Laks er viktig for Norge» (heretter LEV) har variert veldig. I 2015 hadde summen steget til 9 millioner kroner. For 2019 er bare 2 millioner kroner øremerket LEV. I tillegg er det mulig for bedriftene i havbruk å søke om samfinansiering.

Sjømatrådet er tilbakeholden med å gå ut med konkrete tall, og særlig tilbakeholden med å oppgi hvor mye LEV bruker på sine forskjellige PR-kampanjer.

Sjømatrådet tok over LEV fra bransjeorganisasjonen Sjømat Norge i 2015. Målsettingen var å øke omdømmet til havbruk i Norge. Hovedvirkemidlene fra 2015 og fram til 2017 har vært kampanjer, sponsorater og «tilrettelagte arenaer for kunnskapsformidling». Rent konkret har det dreid seg om omdømmekampanjer gjennom for eksempel Finnmarksløpet (trekkhund), Sykkel-VM i Bergen, Tour of Norway for Kids (rundt 40 sykkelritt for barn) over i hele landet.

- Dette har vært noen av mange arenaer for å vise fram hvordan oppdrett skjer. Arenaene har gitt oss mulighet for å formidle kunnskap og skape begeistring, sier Sjømatrådets markedsdirektør Kristin Pettersen til IntraFish.

Effektene av LEV har vært målt hvert eneste år.

- Ved måling i 2017 var ni av ti av Norges befolkning enig i at laksen er viktig for Norge. Det viser at kampanjen fra Sjømatrådet hadde nådd sine mål, sier Pettersen.

Hun forteller at Sjømatrådet - i samråd med Markedsgruppen for laks og ørret - deretter besluttet at ytterligere tunge investeringer i kjøpte reklamekampanjer ikke ville få flere til å være enig i at laks er viktig for Norge.

- Det ville ikke løfte omdømmet ytterligere. En slik investering ville gitt liten effekt. For å påvirke omdømmet til næringa, er det andre tema som vi mener er viktigere å løfte opp. Det være seg dyrevelferd eller miljø, men dette er ikke tema for kjøpte kampanjer. Vi og næringa er enige om at dette er næringskommunikasjon, sier Pettersen.

Hun mener at LEV med en årlig investering på rundt 2 millioner kroner pluss innsats fra næringa vil bli vedlikeholdt på en god måte.

I fjor investerte Sjømatrådet 1,5 millioner for å løfte de rundt 30 visningsanleggene i Norge. En digital plattform og materiell som forklarer havbruksproduksjonen, er noen av flere virkemidler.

LEV driver nettstedet www.laks.no.

- Nå må næringa, det vil si de enkelte bedriftene, gjøre mer sjøl for å bli mer synlige både lokalt og nasjonalt, sier Pettersen.

Regionsjef Marit Bærøe i bransjeorganisasjonen Sjømat Norge Havbruk Nord i Tromsø sier til IntraFish at det aldri var meningen at LEV skulle vare evig. Nå er det selskapene som sjøl skal ta over arbeidet.

Nå jobbes det for eksempel med å skaffe laksesponsorer til sykkelrittet Arctic Race som i august skal holdes i området Narvik-Lofoten. Der skal næringa profilere seg under felles LEV-logo.

LEV ble startet av Sjømat Norge i 2010, primært for indremedisinsk bruk, etter at næringa fikk mye pes etter at media oppdaget lakselus-problemet. Neste steg var kampanjer mot det norske publikum generelt.

På nyttårsmøtet til bransjen i Tromsø for to uker siden beklaget Arne Hjeltnes at LEV var i ferd med å bli lagt ned. Han er en profilert «lakseambassadør», tidligere fiskeri- og eksportutsending til Asia og USA, mediepersonlighet og næringslivsmann. Administrerende direktør Renate Larsen i Sjømatrådet gikk da på talerstolen og korrigerte han og sa at prosjektet fortsatt fins, men at videre finansiering i langt større grad nå ligger på enkeltaktører i bransjen.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev. Her finner du ett sett med ordforklaringer for næringen.