– Vi har fått mye skryt og positive tilbakemeldinger fra både rederiet og kjentfolk hjemme. Man forstår ikke helt hva man har vært med på før man setter seg ned og tenker på hva som har skjedd, sier overstyrmann på «Ro Vision», Kjetil Tangen, til IntraFish.

Det har gått noen dager siden den dramatiske redningsaksjonen på Helgelandskysten og heltene fra brønnbåten har fått litt tid til å tenke.

– Når man er ute langs kysten og andre er i nød, stiller man opp. Vi var bare den første båten med MOB og flinke folk som kunne hjelpe, sier Tangen.

Kollegaen hans, Alexander Rusten, var den som hoppet fra MOB-båten og over til havaristen og fikk mannen ut av det stengte styrehuset.

– Det var teiner med lodd foran skyvedøren til styrehuset på båten som lå å klem. De førte til at døren ikke kunne åpnes. Jeg fikk dem vekk, og vi fikk reddet mannen ut av styrehuset og over i MOB-en. Vi kjørte ham til ambulansebåten og takket for oss, sier Rusten til IntraFish.

– Det meste skjer automatisk i en sånn hendelse. Man tenker ikke så mye. Du blir ikke helt forberedt på noe slikt gjennom trening heller, legger Rusten til.

Var modig og snarrådig

Dramaet skjedde utenfor i Sandnessjøen lørdag ettermiddag, og fikk et lykkelig utfall takket være snarrådig innsats fra brønnbåtmannskapet om bord på «Ro Vision».

– Båten lå med sterk slagside og mannen var «innelåst» på grunn av teiner foran døren. Det var kritisk en stund, og det ble en tøff tur for gutta. Matrosen som hoppet om bord i båten sa at det ikke var lenge før båten kom til å gå rundt, sier skipper på «Ro Vision», Henrik Steffensen, til IntraFish.

Redningsselskapets «Odd Fellow III» var på plass da en havbruksbåt kantret ved Stokka i Sandnessjøen utenfor Sandnessjøen Lufthavn. En person ble fraktet i land av Redningsselskapets ambulansebåt «Eyr Ytterholmen». Foto: Redningsselskapet

Etter å ha fått mannen i sikkerhet spurte matrosene ham flere spørsmål om hva han het, hvor han var fra og lignende, men det var ikke lett å få noe ut av ham, fortumlet som han var.

– Men etter en god stund sa han ganske enkelt at 'Det var bra dere kom', forteller skipper Steffensen. Han snakker på vegne av de tre heltene, Kjetil Tangen, Alexander Rusten og Hallgeir Fløtre som kastet seg i MOB-båten og kom havaristen til unnsetning.

Befant seg i «låst» båt med kraftig slagside

Havariet skjedde sent lørdag ettermiddag utenfor Sandnessjøen i Alstahaug kommune. Det var Helgelands Blad som først omtalte hendelsen.

– Rett etter klokken 18 fikk vi telefon fra politiets operasjonssentral om hendelsen. De satte oss på tråden med melderen. Han beskrev at han hadde blitt slått rundt av en bølge, og var innestengt i båtens styrehus, sier redningsleder ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge, Rune Danielsen, til IntraFish.

Båten lå med 90 graders slagside, men styrehuset tok ikke inn vann. Samtidig som Hovedredningssentralen (HRS) holdt kontakten med mannen, satte de inn ressurser for å få berget ham.

I mellomtiden hadde brønnbåten «Ro Vision» mottatt mayday-signalet som ble utsendt.

– Vi måtte snu fordi vi hadde allerede passert ulykkesstedet. Vi reiste 2–3 nautiske mil tilbake. Overstyrmann om bord, Kjetil Tangen ledet operasjonen, og satte to mann i en MOB-båt for å komme seg frem til båten, forteller skipperen på «Ro Vision».

Den ene matrosen i MOB-en hoppet så om bord i det kantrede fartøyet og hjalp mannen i styrehuset. Han fjernet teinene som lå og stengte døren til styrehuset, og fikk mannen med seg ut og opp i MOB-en. Mannen i nød ble fraktet om bord i Redningsselskapets ambulansebåt «Eyr Ytterholmen», hvorpå han ifølge NRK ble fraktet til Helgelanddsykehuset i Sandnessjøen.

Alle sammen er i god behold

– Hvordan går det med de involverte på «Ro Vision» nå da?

– Det går veldig bra. De ble debriefet rett etter hendelsen og vi fulgte prosedyrer. Det er klart det er litt ekkelt med slike hendelser, spesielt når man ikke vet hva man finner. Men det gikk heldigvis bra med dem. Det er ikke alle som har vært med på noe så tøft. Så var det bekmørkt om kvelden også, svarer Henrik Steffensen

Skipper om bord på «Ro Vision», Henrik Steffensen. Foto: «Ro Vision»

– Men de er tøffe karer, og vi trener på ting som dette. Så det går fint med dem, og jeg tror ikke de kommer til å få varige mén, sier Steffensen og legger til at mannskapet er forberedt på slike hendelser, og er ofte involvert i beredskap. De har berget folk flere ganger.

– Det er flere av oss på brønnbåter som har reddet folk på sjøen. Havbruksbransjen er viktig for beredskapen langs kysten. Det er alltids en brønnbåt i drift! Vi er også utrustet med det siste innen redningsutstyr.

– Er du stolt over matrosene?

– Selvfølgelig blir man det! Det er det vi kaller godt gammeldags sjømannskap – å ta vare på hverandre. Vi har en plikt til å hjelpe, sjøfolk tar vare på hverandre, vi er stort sett alene her ute, svarer Steffensen, og legger til at de som var med på redningsaksjonen ligger og sover i skrivende stund – vel fortjent!

Tar lærdom av hendelsen

De involverte redningsmennene debriefet hendelsen med skipper utover kvelden på lørdag og dels natten. Da diskuterte de blant annet forbedringspotensial ved en lignende hendelse i fremtiden.

– Vi var raske med det for å ta lærdom av hendelsen. I en ekte situasjon ser man gjerne småting som kunne gjøres bedre, som for eksempel bruk av søkelys, sier Kjetil Tangen.

– Det er litt usikkert hva som venter deg når du rykker ut som dette, men vi har trent en del på slike situasjoner, legger han til.

Båten ble berget og tatt med inn til havn

Hendelsen fant sted ved Tingvoll like utenfor Sandnessjøen lufthavn i Alstahaug kommune.

– Kystradioen gikk ut med et mayday-relay kort tid etterpå, og flere fartøy meldte seg, opplyser redningsleder ved HRS i Nord-Norge, Rune Danielsen.

Flere tiltak ble gjort parallelt og underveis rettet båten seg noe opp i tillegg, som bedret tilstanden.

– Det første fartøyet som kom frem var en losskøyte, men båten lå så langt inntil land at den ikke nådde frem for å hjelpe.

Den havarerte båten ble berget av redningssskøyta «Odd Fellow III» fra Træna, og fraktet inn til havn i Sandnessjøen.

Hovedredningssentralen ønsker ikke å svare på hvilket oppdrettsselskap mannen jobber for.

– Var vedkommende alene på arbeidsoppdrag?

– Det er den forståelsen jeg har, hvert fall – at dette var en havbruksbåt på oppdrag, sier Danielsen.

Det er nå politiet som har ansvaret for å følge opp hendelsen, de var også til stede ved redningsaksjonen. IntraFish har kontaktet Nordland politidistrikt med spørsmål om hvordan saken vil følges opp, men har foreløpig ikke fått svar.

Bilde av brønnbåten «Ro Vision» tilhører Rostein-rederiet. Det er verdens første hybride brønnbåt. Foto: Rostein

Vi har også kontaktet oppdrettsselskaper med lokaliteter i området rundt hendelsen for å høre hvem båten og mannen jobber for. Mowi, SinkabergHansen, Seløy Sjøfarm og Rolv Johan Aakerøy opplyser at arbeidsbåten ikke tilhører dem.