Det kommer frem i en pressemelding fra Aas Mekaniske Verksted 6. desember. Bare dager tidligere ble det klart at «Ronja Storm» også er overlevert til Sølvtrans.

Det er Kathleen Mathisen som blir gudmor for det nye skipet til Sølvtrans. Etter leveringen, skal nybygget gå rett til Canada og inn på en langsiktig kontrakt for Grieg Seafoods oppdrettsanlegg i landet.

Tekniske opplysninger:

Spesifikasjoner:

Lengde o.a.: 69,86 meter

Bredde: 12,00 meter

Dybde i riss: 6,20 meter

Lasteromsskap. : 1800 m³

Servicefart: 13 knop

Motor:

Hovedmotor: Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoblet et Brunvoll Volda gir og propellanlegg.

Strøm og batteri: to stk. Nogva Cummins QSK50-DM1, hver på 1628 kW v/1800 rpm. Også et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW.

Motor er utstyrt med IMO-Tier III NOx eksosrenseanlegg.

Størst i verden

Sølvtrans er verdens største brønnbåtrederi og driver for det meste med laks og ørret. Med det nye tilskuddet av «Ronja Islander» 24 fartøy i aktiv drift.

Sølvtrans' andre nybygg «Ronja Storm» som ble bygget ved Havyard, er imidlertid den største brønnbåten i verden, frem til Frøy Rederi og Møre Maritime mottar sitt nybygg.

«Dette inkluderer fartøyene i Chile hvor Sølvtrans er deleier. Alle fartøyene går i stor grad på lange kontrakter med oppdrettsselskaper i Norge, Skottland, Canada, Tasmania og Chile», skriver Aas Mekaniske Verksted i pressemeldingen.

Tungt utrustet nybygg

Båten er utstyrt og bygget spesielt for føring av levende fisk i lukket system. Dette har Sølvtrans spesialisert seg på i 16 år.

«Ronja Islander» har et laste- og lossesystem for ferskvannsbehandling av fisken om bord.

«Båten er arrangert for sortering, smolt transport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann. Fartøyet er spesielt konstruert for å kunne trykklosse med en trykkhøyde på opptil 15 m. Dette er arrangert spesielt for å kunne trykklosse direkte til slakteri eller mottakstanker på land», heter det i pressemeldingen.

Brønnbåtens lastekapasitet er på 1800 kubikkmeter, fordelt på to lasterom med skyveskott og trykklaste– og lossessystem.

«Ronja Islander» har også Sølvtrans' særegne tverrskips sirkulasjonssystem «for optimal utnyttelse av tank volumet og lukket transport».

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.