NYHETER

Se alle artikler

Kan sende fersk laks til USA – med båt

Bluwrap har brukt over 100 millioner kroner på å utvikle en teknologi som forlenger holdbarheten på mat. SinkabergHansen vurderer å ta i bruk metoden.

Under Bellonas konferanse om flyfrakt av laks som ble arrangert ved Oslo lufthavn tirsdag holdt administrerende direktør Ola H. Strand i Bluwrap en presentasjon av deres løsning.

– Det vi gjør kan revolusjonere hele måten vi driver transport av ferske proteiner. (..) Vår løsning gjør det mulig å transportere fersk mat med båt fra Norge til USA, eller fra Chile til USA. Det åpner også for mulighet for togtransport. For eksempel vil det ta 14 dager med tog fra Narvik til Beijing, sa Strand.

Beskyttet atmosfære

Teknologien til Bluwrap går ut på at maten lagres som superkjølt (–1 grad) i en beskyttet atmosfære. Enheten er utstyrt med ulike gasser, sensorer og batterier for å sikre at forholdene er riktige under transporten. Ved ankomst leses ulike verdier av, for å dokumentere forholdene.

– Systemet vårt kan holde den beskyttede atmosfæren og temperatur over lang tid. Med den har vi greid å fordoble holdbarheten på ferske produkter. På laksefileter har vi fått til en holdbarhet på 30 dager, mens den på hodekappet fisk er 40 dager. Med ytterligere utviklingsarbeid tror vi at vi kan forlenge den med ytterligere en uke. Det åpner for store muligheter, sa Strand.

Rent praktisk for laks, jobber de med en løsning for en boks som tar en hel pall. Boksen er laget av papp – utstyrt med ulike gasser, sensorer, batteri og teknologi.

– Løsningen vår hindrer oksidasjon og reduserer bakteriefloraen. Den tar ned enzymaktiviteten ved å gå ned til –1 grad, sa Strand.

Han sier at de har gjort forsøk med å transportere paller i kjølecontainere fra Trøndelag til Boston.

– Vi gjorde det med veldig gode resultater. Det er tre ukers holdbarhet i pallen, deretter ytterligere ti dagers holdbarhet, sa Strand.

Totalt har Bluwrap gjort ni ulike tester i samarbeid med industripartnere. I tillegg til laks, jobber de blant annet med svinekjøtt.

– Vi har oppnådd inntil 90 dagers holdbarhet på bacon. Vi jobber nå med en stor, amerikansk aktør med å sende svineprodukter fra Europa til USA.

Designer produksjonslinje for laks

Selskapet er nå i gang med å designe en løsning for installasjon av teknologien deres på lakseslakteri.

– Det blir en løsning ved slutten av slaktelinjen, for pakking i beskyttet atmosfære. Planen er dette rundt årsskiftet 2019/2020 blir installert på et norsk lakseslakteri, sier Strand.

Han ønsker ikke å navngi hvem de jobber med om dette prosjektet.

Utenlandsk storkapital

Bluwrap er et amerikansk selskap, med et norsk datterselskap. Britiske Wheatsheaf Group er største eier. Totalt har de rundt 10 ansatte.

– Teknologien er utviklet over flere år med forskning og forsøk, sier Strand, som i «hele livet har jobbet mot kort holdbarhet».

Strand sier at de har brukt godt over 100 millioner kroner på utviklingsarbeidet så lang.

– I 2017 ble vi kåret til et av de 25 mest spennende teknologiselskapene i verden av Forbes. Det er selvfølgelig veldig stas, sa Strand.

Forretningsmodellen er å leie ut «boksene» til kunder. Etter de er tømt for mat, returneres de, og gjenbrukes.

– Totalkostnadene for kundene blir langt lavere om de sender maten med fly. Dessuten vil vår teknologi gjøre dem i stand til å oppnå bedre priser og redusere svinnet, sier Strand til IntraFish.

SinkabergHansen: – Absolutt potensial

SinkabergHansen har i flere år samarbeidet med Bluwrap om uttesting av teknologien.

– Vi tente på ideen med en gang vi hørte om den. Dette har absolutt et potensial – lengre holdbarhet kan få mer transport over på båt, men minst like viktig er at det vil gi mindre matsvinn, sier Eskil Laukvik til IntraFish. Han er fabrikksjef hos SinkabergHansen.

Lauvik sier at de har gjort flere tester med Bluwrap.

– Noen har ikke vært så vellykket, men langt de fleste har vært meget positive. Vi sendte blant annet laks med båt kontinentet til østkysten av USA, noe som gikk veldig bra, sier han.

– Er denne teknologien noe SinkabergHansen vil begynne å bruke?

– Vi vil gjerne det – det er smart og bærekraftig. I tillegg gjør det at vi slipper å bruke is, noe som reduserer transportbehovet. Men det er ikke bare opp til oss – det må også være en interesse for det hos kundene, og en logistikkjede som kan håndtere det.

7afe886354a2075385e48706612da7a0 Eskil Lauvik (t.v.) i SinkabergHansen sammen med Ola H. Strand i Bluwrap. Her men en av prøveforsendelsene fra SinkabergHansen. Foto: SinkabergHansen