NYHETER

Se alle artikler

Jobber for å få grønnere fiskebåter

- Man må ha mer i verktøykassen enn bare batteri, understreker Anders Stoltz-Rasmussen, daglig leder ved Blokken Skipsverft.

Verftet satte i gang med båtbygging for tre år siden.

- Jeg er glad vi ikke visste hva vi gikk til da vi satset, sier Stoltz-Rasmussen i denne podkasten:

Blokken bygger 15 meter lange sjarker, og har blant annet vurdert båter med batteri.

- Men det har vært viktig for oss å se på hele konseptet: Hvordan er bruksformen til fiskeren, sier verftssjefen.

De har dermed jobbet mye med skrogformen for å spare drivstoff.

Vinger i baugen

I Wavefoil, som Eirik Bøckmann leder, er de litt inne på samme tankegang.

- Vi prøver å kommersialisere det som egentlig er en veldig gammel idé. Den går ut på at du kan plassere vinger, eller foiler som vi kaller det, i baugen. Dermed kan du utnytte opp- og ned-bevegelsen til å få bedre fremdrift, sier Bøckmann.

I den nye kystbåten «Støttfjord» er det blant annet elektriske vinsjer og batteri.

- Vi begynte med skrogform og drivlinje for skroget. Det kom frem at hvis vi fikk dempet effektbehovet ved å ha elektriske vinsjer og ikke hydrauliske, kunne batteri være et alternativ, sier reder Kjell Bjørnar Bakken i Brødrene Bakken.

For ham var det viktig å få en klimavennlig båt.

Fremtidens fiskeriteknologi

Hør mer om hva som skal til for å få grønne båter, og hvorfor de har tatt de valgene de har gjort.

Det gjør du ved å trykke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Spotify og på Itunes.

Denne podkasten er spilt inn på vårt arrangement Fremtidens fiskeriteknologi i Svolvær, og er den andre av fire podkaster derfra.

Den første, med teknisk sjef Torfinn Hansvik i Moen Marin kan du lese om her, og høre direkte her:

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fraTekfisk: