NYHETER

Se alle artikler

Prosessbåten «Taupiri» sjøsatt

Båten skal etter planen være ferdig i juli.

43 meter lange «Taupiri» er bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted, og er snart klar for å avlive, bløgge og frakte laks for Mowi.

Sjøsettingen ble utført med hjelp av kranfartøyet «HLV Uglen».

Godt med det som er gjort

Det var godt samarbeid mellom mannskapet på Uglen og «Berre goe» FMV-folk, er oppsummeringen fra Fitjar Mekaniske Verksted i en pressemelding.

Prosjektleder Åsmund Sjøfonn ved verftet sier i meldingen at «det er godt med alt som er gjort» og ser fram til å komplettere fartøyet.

Dette er et søsterskip av «Taupo» som ble overlevert til rederiet Napier i januar i år. Begge båtene er bygget komplett i Norge og er av designet HFMV P43 – 400.

Fire fartøy i kø

Designserien er et samarbeid mellom Napier AS, Fitjar Mekaniske Verksted AS og Heimli AS, og består av skipsdesign med ulik funksjonalitet, kapasitet, bruksområde og størrelser.

«Taupiri» skal etter planen være ferdig i juli 2019. Båten skal avlive, bløgge og frakte laks til slakteri for Mowi.

Fitjar Mekaniske Verksted har levert to prosessbåter hittil, og inkludert «Taupiri» har verftet nå fem slike fartøy i ordre, står det i pressemeldingen.

b1046e8ccf6b43432b76f577de05f30b Fordelene med prosessbåt kontra brønnbåt er relatert til både økonomi, dyrevelferd og biologisk sikkerhet, mener Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Fitjar Mekaniske Verksted

Se Også


Innvesterer fleire milliardar i nye båtar til oppdrettsnæringa

Også 2019 blir eit år med mange nybygg levert til ulike aktørar i oppdrettsnæringa. IntraFish gir deg ei oversikt over kva båtar som er på beddingen.