– Alsvåg Lakseslakteri blir for øyeblikket brukt som en front av noen som forsøker å svindle utenlandske selskaper. De utgir seg for å være vår daglige leder, Stian Rydningen, og bruker vårt navn. De har kopiert vår nettside og bruker et domenenavn som ligner vårt eget, skriver HR- og kvalitetsleder hos Alsvåg Lakseslakteri, Frode Steffensen, i en epost distribuert til media.

Et fransk selskap skal ha tapt penger i svindelforsøket, andre oppdaget i tide hva som var i ferd med å skje. Alsvåg Lakseslakteri har anmeldt forholdet til politiet opplyses det i meldingen.

– Hvordan opplever dere å bli utsatt for et slikt svindelforsøk?

– Vi opplever det som svært ubehagelig og skremmende. At både bedriftens og Stian Rydningens navn skal bli brukt i en slik sammenheng og for å påføre andre økonomiske tap er trist. Vi håper vi kan forhindre at flere skal bli rammet ved å anmelde og å advare andre om dette, skriver Frode Steffensen i en epost til IntraFish.

Daglig leder Stian Rydningen i Alsvåg Lakseslakteri. Foto: Arkivfoto

Kopierte nettsiden

Forsøket på svindel er utført på det vis at noen har kopiert nettsiden og epost-domenet til Alsvåg lakseslakteri, og gitt tilbud om handel til grossistbedrifter.

Dette ble lakseslakteriet i Nordland gjort oppmerksomme på 25. mars av en oppvakt kunde i Spania som luktet lunta etter å ha vært i kontakt med svindleren.

De hadde fått tilbud om kjøp av både fersk og frossen laks og for dette skulle spanjolene betale et forskudd på 50 prosent.

Det spanske selskapet fant dette merkelig og tok kontakt med Alsvåg lakseslakteri etter å ha funnet fram til riktig kontaktinformasjon til bedriften i Øksnes kommune. Tre dager senere, 28. mars, tok et fransk selskap kontakt med lakseslakteriet. De hadde fått samme «tilbud» fra svindlerne som spanjolene. Dessverre for den franskmennene hadde de betalt forskudd på handelen.

Ber kunder verifisere

– Svindlerne bruker identiteten til vår daglig leder, Stian Rydningen, for å utføre sine handlinger. Vi ønsker derfor å informert om det pågående svindelforsøket, slik at de som mottar mail skal være klar over at de blir utsatt for svindelforsøk. Vi som lakseslakeri selger ikke fisken vår selv, vi slakter den for kunder, men selger den ikke, skriver HR- og kvalitetsleder hos Alsvåg Lakseslakteri, Frode Steffensen, i en epost til markedet.

Han ber bedrifter om å verifisere at mulige henvendelser fra lakseslakteriet faktisk er fra dem og ikke fra svindlere.

– Svindelen er anmeldt til politiet, og vi venter på deres hjelp. Vårt rykte i markedet betyr alt for oss, og vi håper at ved å gjøre markedet oppmerksom på det som skjer, vil skaden bli mindre, skriver selskapet videre i meldingen og legger til at de håper at de som står bak blir avslørt.

Vet ikke hvor mye penger som er tapt

– Hvordan har kundene deres reagert?

– Vi sendte i går ut en melding til alle våre samarbeidspartnere om saken så vi har derfor ikke fått noen reaksjoner enda i skrivende stund. Men vi antar de deler vår frustrasjon og sinne over kriminelle som utnytter seg av andre, svarer Steffensen i epost til IntraFish.

– Hvor mye penger tapte det franske selskapet på svindelen? Og vet dere om flere som har tapt penger?

– Så langt vet vi bare om en fransk bedrift som har tapt penger, og vi vet ikke hvilken sum det er snakk om.

– Hva skjer nå med saken?

– Vi har sendt inn en anmeldelse og avventer respons fra politiet. I mellomtiden bruker vi vår tid og ressurser på å varsle og advare andre, skriver Steffensen til IntraFish.

Økokrim advarte i november

I november i fjor rykket Økokrim ut med en melding hvor de ba om tips i forbindelse med ID-tyveri av sjømateksportører.

– Siden 2014 har det dukket opp flere falske nettsider som er svært lik internettsidene til norske sjømateksportører. Utenlandske kunder som ønsker å kjøpe norsk sjømat blir slik forledet via de falske nettsider til å betale for sjømat som aldri leveres, skrev Økokrim i meldingen.

– De som blir bedratt er utenlandske sjømatimportører som vil kjøpe norsk sjømat og som lider store økonomiske tap ved bedrageriet. Slike bedragerier rammer også norsk sjømatindustri som går glipp av potensielle kunder og salg, i tillegg påvirker det renommeet til norsk sjømat negativt. Svindelen medfører også en stor belastning for de bedriftene som får sin identitet misbrukt, understreket Økokrim i meldingen.

Saken fra Alsvåg Lakseslakteri føyer seg inn i rekken av flere slike saker hvor norske sjømatselskaper er forsøkt brukt i svindel, se lenker nedenfor: