Kampen mellom Bodø/Glimt og Aalesund FK er en historisk kamp. Ikke bare har Bodø-laget så godt som seriegullet i lomma, kampen markerer samtidig at det er 10 år siden den første såkalte «Laksekampen» ble arrangert på Aspmyra Stadion. Bak den står Salten Aqua og Bodø/Glimt.

– Vi er veldig fornøyde med å kunne markere 10-års jubileum på søndag. Grunnet COVID-19- situasjonen kan vi dessverre ikke ha matstasjoner på stadion, men vi kommer til å trekke ut heldige publikumsdeltagere som mottar en egen 'laksepakke' med produkter fra Salten Aqua, Saltenlaks, Eben og Salmon Center, sier daglig leder i Bodø/Glimt, Frode Thomassen, i en pressemelding fra Sakten Aqua i forkant av kampen.

Daglig leder i Bodø/Glimt, Frode Thommassen. Foto: Bodø/Glimt

Startet i 2010, med fotballkamp og laksemåltid

De siste ti årene har Laksekampen blitt et kjent begrep og arrangement på Aspmyra Stadion. Årets Laksekamp er den tiende av sitt slag i Bodø.

– Vi får fremmet klubben vår og skapt engasjement i byen. Det har vært ti spennende år med mange fine høydepunkter, forteller Jarle Solemdal, viseadministrerende direktør i Salten Aqua AS, i pressemeldingen om årets markering.

IntraFish har tidligere skrevet om hvordan fotballaget Bodø/Glimt fosser fram til seriegull – med laksemillioner i ryggen. Fotballaget vil omsette for rundt 70 millioner kroner i år, til tross for koronapandemien, og sponsormidler fra laksenæringa er viktig for klubben.

Se video fra tidligere laksekamper her:

Laksekampen-konseptet startet i 2010 med at publikum kunne dra til stadion for å se Bodø/Glimt spille, og få servert et velsmakende laksemåltid under kampen. I 2010 arrangerte også Bodø/Glimt, sammen med Salten Aqua, en talentsamling for fotballspillere - som også feirer 10-årsjubileum i år.

– Det er spennende å se tilbake på hva vi har fått til. Jeg husker veldig godt laksekampen i 2016 hvor vi tok verdensrekorden i Sushi-mosaikk, som da tilhørte Lerøy Seafood og Brann Fotballklubb. I tillegg til laksekampen arrangerer vi også Salten Aqua- talentsamlinger, forteller Ørjan Berg, daglig leder for barne- og ungdomsavdelingen til Glimt, i pressemeldingen.

Bilde fra 2016 da Laksekampen satt ny verdensrekord i største «Sushi-mosaikk», her sett fra tribunen. Foto: Salten Aqua

Ønsker en laginnsats for bærekraft

«Gjennom Bodø/Glimts Action Now-program utfordres alle kamppartnere til å fronte et bærekraftsmål. I årets Laksekamp settes det fokus på FNs bærekraftsmål nr. 14, 'Livet i Havet'».

Ifølge pressemeldingen er hensikten med Action Now å øke generell kunnskap om bærekraft i befolkningen, bygge lokalsamfunn og inspirere både befolkning i næringsliv til å gjøre bærekraftige tiltak.

– Vi jobber hver dag med å bli bedre på det vi jobber med, og vil bruke anledningen til å fokusere på bærekraft. Vi prøver å fortelle omverden hvilke tiltak vi faktisk gjør. På den måten kan vi kanskje også inspirere andre til å se verdien av en felles laginnsats på dette området, avslutter Solemdal.