Målet er at de tre investorene på sikt skal øke sine eierandeler slik at de til sammen vil eie om lag 25 prosent av selskapet som i dag har to konsesjoner for krillfiske i Antarktis. Det melder Rimfrost i en pressemelding onsdag.

– Svært tilfredse

– Vi er svært tilfredse med å kunne ønske så solide og suksessrike næringslivsfolk velkommen som medeiere i Rimfrost. Dette viser hvordan noen av Norges mest erfarne investorer vurderer potensialet i vår bærekraftige og nyskapende teknologi, sier hovedeier Stig Remøy i meldingen.

Odfjells investering skjer gjennom Farvatn Capital, mens Sølvtrans-eier Roger Halsebakk går inn gjennom sitt investeringsselskap Ronja Capital. Hattelands engasjement skjer gjennom Jakob Hatteland Holding.

Hver av de tre minoritetseierne er representert i Rimfrosts styre gjennom Tore Hopen (Farvatn), Tore A. Tønseth (Ronja) og Stig Hatteland (JHH).

Styret for øvrig består av styreleder Anders Almestad, Wenche Kjølås og Stig Remøy. (Saken fortsetter under bildet)

Stig Remøy bygger verdens mest moderne og grønne fabrikkskip for krillfiske og helsekostproduksjon til sjøs. Og nå har han fått flere investorer med seg på laget. Foto: Pressefoto

– Enorm ressurs

Tønseth i Ronja Capital sier de har stor tro på potensialet som ligger i marine ingredienser.

– Krill er en enorm ressurs som i dag blir relativt lite utnyttet. Vi ser store muligheter mot både humant konsum og industriell bruk. Rimfrost har kommet langt i den teknologiske utviklingen og vi ser frem til å være med på videre utvikling av selskapet, sier Tønseth.

Han får støtte av sin styrekollega Hopen:

– Krill er en av verdens største kilder til biomasse. For oss er det helt åpenbart at dette er en ressurs som må utnyttes for å møte verdens matbehov i fremtiden. Det er avgjørende at dette gjøres på en bærekraftig måte. Vi mener Rimfrost er unikt posisjonert for å gjøre dette.

– Klimavennlig fangst

Bakgrunnen for at JHH har valgt å investere i krill, er at de mener Rimfrost treffer på trender som vil være sentrale for fremtidens bærekraftige næringsliv.

– Dette handler blant annet om høste sunne råvarer fra havet, der man tar i bruk ny teknologi som sikrer klimavennlig fangst, og at råvarene utnyttes optimalt uten at kvaliteten forringes i prosessen. Etter vår oppfatning har Rimfrost planer og løsninger som innfrir på alle disse punktene, sier Stig Hatteland.

Les også:

Nytt rekordår for Sølvtrans

Sølvtrans bestiller to nye båter

Her er de nye brønnbåtene i 2019