Norwegian Gannet
  • En slaktebåt som eies av rederiet Hav Line (som igjen eies av Sekkingstad og Erko Seafood)
  • 94 meter lang, 5.900 tonn tung
  • Bygget ved det spanske verftet Astilleros Balenciaga i 2018
  • Døpt i Bergen 17. november 2018, tatt i bruk noen uker etter det
  • Har 16 sløyelinjer og en årlig kapasitet på 160.000 tonn

Den danske fiskeriministeren ønsker at «Norwegian Gannet» fortsatt skal kunne levere laks direkte til Hirtshals.

- Jeg har bedt mine embetsfolk kontakte norske myndigheter for å drøfte et mulig samarbeid på kontrollområdet. Det vil kunne sikre den kontrollen nordmennene ønsker, og at det kan skje under dagens forhold, sier han til Børsen.

I dag drives båten på dispensasjon til 1. juli. Etter da må den sortere ut produksjonsfisk, og lande dem i Norge, før den går til Danmark. I dag har de dispensasjon på å sortere i Danmark, og ta den tilbake til Norge.

- Jeg har selvfølgelig fokus på å få til en løsning innen 1. juli, eller raskest mulig etter det, sier Jensen til avisen.

Frykter å bli svarteper

Hirtshals Havn frykter å bli svarteper i saken, sier styreleder Anker Larden-Andersen.

- Oppdrettslaks er en stor del av fremtidens fiskerier. Hav Line utgjør allerede i dag en kjempeverdi. Det er av strategisk interesse for Danmark, sier han til avisen.

Norges fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) sier via sin kommunikasjonssjef Martine Røiseland at de ikke vil kommentere saken.

Venter på dom

Rederiet Hav Line har saksøkt Staten ved Nærings- og fiskeridepartementet i striden. De mener at de først fikk ja til sitt konsept, men at staten så snudde tvert om, og endret forskriften slik at de blir umulig for dem å drive som planlagt.

Saken har nettopp vært oppe i Bergen tingrett, og en dom ventes i løpet av få dager til uker.

Les for øvrig IntraFishs analyse / oppsummering av saken: Derfor er frontene så sterke i Norwegian Gannet-saken