- Alt går som planlagt, med litt forsinkelser. Color Line innstiller passasjerferga fra Oslo til Kiel i Tyskland, men fortsetter med en ro-ro-båt som vil ta gods, sier utenlandssjef Bengt Nilsen i Bring.

Posten Norge AS har solgt datterselskapet Bring Frigo til Nor-log Gruppen -- som har gitt selskapet nytt navn: Nor-log Thermo.

Nilsen er Utlandssjef i Nor-log Thermo i en overgangsperiode.

Nor-log Thermo har rundt 160 traller (tilhengere) og rundt 100 trekkvogner med og uten faste traller. Mye av fisken i nord settes på tog i Narvik eller Fauske (ved Bodø).

Nor-log Thermo og Schenker er to av de rundt ti store nasjonale speditørene for sjømat som transporteres på vei i Norge. I tillegg kommer mange lokale speditører, som for eksempel kjører fisken fra Lofoten og Vesterålen til jernbaneterminalen i Narvik for videre transport ut av landet.

I tillegg hentes stadig mer av norsk sjømat av utenlandske biler.

Mer enn før

- Går det mindre sjømat ut av landet nå enn før?

- Nei, det går faktisk litt mer. Vi har merket en oppgang til kontinentet de siste dagene, men det kan skyldes at man vil få ut så mye fisk som mulig før det eventuelt strammer seg til.

Vogntog med sjømat. Foto: Nor-log Gruppen

- Er det vanskelig å få tak i sjåfører fordi de er redde for smitte?

- Vi har gjennomført tiltak som går ut på at folk ikke skal være nær hverandre under arbeidssituasjoner. På terminal så har ikke lenger sjåfører adgang, og vi har satt inn tiltak som hindrer at mennesker møtes. Når en bil kommer fra for eksempel Italia, setter sjåføren fra seg hengeren i Nord-Tyskland eller Sør-Sverige. Så kommer ei trekkvogn og henter den til Oslo uten at sjåførene møtes.

Helse og sikkerhet viktigst

- Hvordan reagerte dere på beskjeden fra regjeringen i går om at alle som har vært i utlandet utenfor Norden, må i to ukers karantene?

- Greit, for tiltaket gjelder jo ikke transport. Vi følger de rådene og påleggene som myndighetene gir. Det viktigste for oss er å ivareta helsen og sikkerheten til de ansatte og eksterne sjåfører og vi vil derfor hele veien følge situasjonen tett, sier Nilsen som nå sitter på hjemmekontor, i likhet med resten av de Oslo-ansatte som jobber med salg og administrasjon i selskapet sentralt.

Kjøre- og hviletid

- Hvilke problemer opplever dere?

- Ingen problemer, men noen utfordringer. Hjemmekontor fungerer bra, men ikke like optimalt som å sitte sammen i de samme lokalene. Når ferger blir innstilt, medfører det mer kjøretid. Men som en del av regjeringens krisetiltak, er kjøre- og hviletidsbestemmelsene tilpasset den nye situasjonen som vi nå gjennomlever. Situasjonen kan eskalere, men per nå går sjømattransportene tilnærmet normalt for vår del.

Vogntog med sjømat. Foto: Nor-log Gruppen

Dramatisk situasjon

- Hvordan er det på grensen til Italia?

- All godstransport på vei er fortsatt lovlig i Italia. Men der er veldig lange køer og strenge kontroller på grensen, også av sjåførenes helsetilstand. Situasjonen er drastisk. En sjåfør for en laksetransport kan bare rygge inn til rampen uten å ha fysisk kontakt med de ansatte når de tømmer tralla. Han sitter i førerhuset mens operasjonen pågår, og så kjører han så snart bilen er tømt, sier Nilsen.

LES OGSÅ:

- Laksen flyr snart som normalt til Kina

Lakseeksportør: – Jeg har aldri opplevd en så stille fredag før

Fiskeriutsendinger: Konsumet vris til hjemmemarkedet, men usikkerhet om effekten av det

Korona på Oslo Børs

Geografisk spredning i produksjonen er gull verdt for Cermaq og Grieg

Hirtshals Havn tar korona-grep

Kvarøy Fiskeoppdrett skulle lansere nytt lakseprodukt i USA: – Vi var på tur til å reise, men har kansellert

Korona gjør ennå ikke utslag for lakseeksporten

Sjømatbedriftene vil at lakseoppdretterne skal få ha fisken stående lenger i sjøen på grunn av korona

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.