Den svenske møbelkjeden Ikea snuser på landbasert laks som framtidig produkt.

– Interessen for landbasert laks henger sammen med arbeidet vårt for å finne måter å redusere miljøpåvirkningen på, og dette kan være en av satsingene våre for å fremme bærekraft, sier bærekraftighetsrådgiveren i Ikea Mat, Christoph Mathiesen, til IntraFish.

Ikea har evaluert innkjøp fra landbaserte lakseoppdrettsanlegg i mer enn ett år nå opplyser selskapet.

Selv om møbelgiganten ikke har oppnådd noen avtaler med leverandører, er de langt inne i en grundig juridisk og økonomisk gjennomgang av selskaper, såkalt due diligence.

– Vi er fremdeles i fasen med å lete etter potensielle leverandører, møte dem, finne ut hvem som kan oppfylle kravene våre på en best mulig måte, og undersøke hvem som ser ut til å ligge lengst fremme i det som fremdeles er en ny bransje, sier Mathiesen.

Må ha samme kvalitet

Ikea har gjennomført en håndfull nettstedbesøk, men prosessen er blitt bremset på grunn koronapandemien.

Så, hva er det egentlig Ikea ser etter i potensielle landbaserte lakseleverandører? For det første må ethvert lakseprodukt – enten det er konvensjonelt eller landbasert – være ASC-sertifisert.

ASC-sertifisering
  • ASC (Aquaculture Stewardship Council) er et uavhengig miljømerke for fisk og sjømat fra oppdrett. Merket skal garantere at produktet kommer fra ansvarlig havbruk.
  • ASC ble stiftet i 2010 av WWF og IDH (Dutch Sustainable Trade Initiative).
  • Miljømerket viser forbrukerne at sjømaten kommer fra oppdrettsanlegg som har minimert påvirkningene på miljøet og samfunnet.
  • Det finnes kriteriesett for 9 arter, blant annet scampi (tropiske reker) og laks

Produktet skal også ha samme kvalitet, smak, omega-3 og vitaminnivå som tradisjonell oppdrettslaks, ifølge Mathiesen.

– Det må smake på samme måte og ha samme kvalitet, sånn at forbrukerne ikke opplever noen forskjell.

Ikea Mat ønsker også å sikre at dyrene i selskapenes forsyningskjede blir godt behandlet.

Vil forbrukerne bite på?

Historien om landbasert laks ville bli fortalt på samme måte som Ikea allerede deler sin innsats for bærekraft med kundene, sier Mathiesen.

Ikea når ut til mer enn 680 millioner mennesker med sitt matutvalg årlig, noe selskapet ser på som et seriøst ansvar.

Christoph Mathiesen er bærekraftsutvikler i Ikea Mat. Foto: Linkedin/Christoph Mathiesen

Møbelgiganten engasjerte seg nylig i Feed-X-programmet, et innovasjonsprogram for nyskapende alternative råvarer, der selskaper med alternative fôringredienser vil samarbeide med andre fôrselskaper, inkludert den norske fôrgiganten Skretting.

I tillegg til arbeidet med fôr, forplikter Ikea seg til kun å skaffe fisk og sjømat som er ASC-sertifisert eller opp til standarden fra Marine Stewardship Council (MSC), til alle Ikea-butikkene.

En hurtigvoksende matkategori

IKEAs matdivisjon vokser med rundt åtte prosent per år, og et av de raskest voksende områdene for møbelgiganten. Matkategorien utgjør nå seks prosent av IKEAs totale omsetning.

Møbelgigantens forpliktelse til mat er så sterk at gruppen tidligere vurderte å åpne opp frittstående restauranter, og har fortsatt å tilby maten på nett til kundene, ifølge Mathiesen.

– Mat er en del av merkevaregjenkjenningen vår. Noen kunder kommer kun for maten, men matområdet vil fortsatt være en del av møbelbransjen. Du må besøke butikkene våre for å nyte maten eller ta den med hjem fra det svenske matmarkedet, sier Mathiesen.

Les også: