I januar 2019 fikk Wilsgård Fiskeoppdrett avslag på søknad om 11 utviklingstillatelser til konseptet Offshore Tank Fleet. Vedtaket fra Fiskeridirektoratet ble klaget inn av selskapet til Nærings- og fiskeridepartementet, som nå har falt på samme konklusjon: Avslaget blir stående.

Wilsgård søkte om tillatelsene vinteren 2017, men ifølge Fiskeridirektoratet oppfylte ikke konseptet vilkåret om «betydelig innovasjon».

RAS-anlegg

Offshore Tank Fleet består av en skrogkonstruksjon med to separate RAS-anlegg, desinfeksjon av avløpsvann, produksjon av ferskvann, regenerering og varmegjenvinning av sjøvann, samt gjenvinningssystem for slam og bioavfall. Anlegget skal ha en kapasitet til å produsere opptil 1 820.000 smolt, som vil produserer frem til 4–500 gram før den settes i sjø.

Fiskeridirektoratet vurderte at flere av elementene i konseptet er basert på kjent teknologi.

Utviklingstillatelser
  • Utviklingstillatelsene er særtillatelser som kan tildeles prosjekter som innebærer betydelig innovasjon og betydelige investeringer.
  • Formålet er å legge til rette for utvikling av teknologi som kan bidra til å løse en eller flere av de miljø- og arealutfordringene som akvakulturnæringen står overfor.
  • Teknologien som blir utviklet i prosjektene skal deles slik at den kommer hele næringen til gode.
  • Det er Fiskeridirektoratet som tildeler tillatelsene til akvakultur av matfisk av laks, ørret og regnbueørret som skal brukes til utviklingsformål.
  • Ordningen med utviklingskonsesjoner var en prøveordning i to år. Det kunne søkes om utviklingstillatelser frem til 17. november 2017.
  • Etter endt prosjektperiode, kan tillatelsene etter visse kriterier konverteres til ordinære tillatelser – mot et vederlag på 10 millioner kroner per tillatelse.
Kilde: Fiskeridirektoratet

Avslår klagen

Intrafish har fått innsyn i brevet fra Nærings- og fiskeridepartementet der de informerer til Wilsgård at klagen de sendte inn 8. februar 2019 ikke blir tatt til følge. Etter klagen ble sendt inn har Wilsgård hatt møte med politisk ledelse i både 2020 og 2022 for å fortelle mer om søknaden.

Selskapet har sagt seg uenig med direktoratet i at konseptet innebærer videreføring av kjent teknologi. Wilsgård mente også i klagen sin at direktoratet ikke har vurdert nyhetselementet at det i dag hverken finnes RAS-anlegg i sjø eller RAS-anlegg som inneholder alle de komponentene som skal inngå i konseptet.

«Klagen tas ikke til følge. Fiskeridirektoratets avslag datert 18. januar 2019 opprettholdes», konkluderer departementet med i sitt vedtak.