Det opplyser Kystverket.

Color Line og Viasea er de to andre rederiene som er innvilget støtte.

Tilskudd til godsoverføring skal bidra til at det etableres nye sjøbaserte godsruter som flytter gods fra vei til sjø.

I årets tildelingsrunde er 70,4 millioner kroner tildelt til tre rederier. Tilsammen vil disse overføre nærmere 1,8 millioner tonn gods fra vei til sjø i løpet av støtteperioden på tre år.

– Vi har måttet prioritere mellom mange gode søknader om tilskudd, der prosjektene til Color Line AS, Hav Line AS og Viasea AS til slutt ble vurdert som de beste prosjektene i henhold til kriteriene, opplyser avdelingsdirektør Sven Martin Tønnessen i Kystverket.

I alt søkte åtte rederier om støtte til ni prosjektet for å overføre gods fra vei til sjø. Som IntraFish tidligere har omtalt, omhandlet fem av søknadene frakt av laks sjøveien.

Nytt sjøbasert alternativ

Gjennom tildelingene som er gjort i år, vil tungt trafikkerte veistrekninger som Svinesund–Oslo og Oslo–Kristiansand få et nytt sjøbasert alternativ. I tillegg dekker årets tildeling støtte til overføring av fersk fisk fra vei til sjø.

– Dette er vi godt fornøyd med! Hvis også Statsbudsjettet for 2019 gir midler til tilskuddsordningen, regner vi med å kunne lyse ut tilskuddet for 2019 allerede på denne siden av jul. Om så, oppfordrer vi alle interesserte parter til å kontakte oss for en gjennomgang av deres initiativer og en videre veiledning i søknadsprosessen, avslutter Tønnessen.

Disse prosjektene er nå tildelt midler til godsoverføring:

Hav Line AS tildeles 20 millioner kroner

Prosjektet «Hav Line» går ut på å etablere en ny godsrute for distribusjon av fersk fisk mellom Vestlandet og Hirtshals ved hjelp av en helt ny type slaktebåt, «Norwegian Gannet». Båten vil laste opp fisken direkte fra oppdretters merd hvor hele prosessen med slakting, sløying, kjøling og transport av fisken vil skje om bord.

Oppstart for den nye ruten er satt til 1. november 2018. Totalt vil det overføres 212.488 tonn gods i løpet av støtteperioden.

Color Line AS tildeles 33,8 millioner kroner

Prosjektet «Vei til sjø» går ut på å etablere en ny ro-ro linje mellom Oslo og Kiel. Den nye ruten skiller seg ut fra Color Lines eksisterende Oslo–Kiel-rute, eksempelvis ved at den nye ruten vil være uavhengig av sjåfør ombord. Dermed kan farlig last som ellers går på vei fraktes på sjø med det nye tilbudet. Oppstart for den nye ruten er satt til 9. januar 2019. Totalt vil det kunne overføres 1,4 millioner tonn gods i løpet av støtteperioden.

Viasea AS tildeles 16,9 millioner kroner

Prosjektet det gis tilskudd til, er utvidelse av deres eksisterende rute som tidligere gikk direkte fra Oslo/Moss til Moerdijk i Nederland. Den nye ruten inkluderer nå et anløp i Kristiansand sørover. På denne måten skal gods som kommer inn til Oslo fra kontinentet og Øst-Europa, med Kristiansand og omland som destinasjon få et sjøbasert tilbud. Oppstart av den nye ruten er satt til 1. oktober 2018. Totalt vil det overføres 238.000 tonn gods i løpet av støtteperioden.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook,Linkedin ogTwitter, ellerabonner på vårt daglige nyhetsbrev.