– Nå nærmer det seg en lang ferd hjem til Hadsel hvor Havfarmen skal ferdigstilles og så overleveres til Nordlaks i løpet av sommeren, skriver Nordlaks i et Facebook-innlegg.

Havfarmene
  • Nordlaks skal bygge to Havfarmer, som hver har form som et skip, sett ovenfra.
  • Den første skal ligge i Hadsel i Vesterålen, i regionen der Nordlaks har sitt hovedkvarter. Den andre skal etter planen ligge utenfor Hamarøy.
  • Havfarmen blir blant verdens aller største flytende enheter. Til bygging, som foregår i Kina, vil det gå med rundt 30.000 tonn stål. Den bygges i 380 bolker, som skal sveises sammen til én enhet.
  • Prislappen på hver Havfarm blir rundt 1 milliard kroner, minst. Tallene er ikke klare ennå.
  • Nordlaks seilte i 2017 opp som Nord-Norges nest største lakseprodusent, med en omsetning på rundt 2,9 milliarder kroner. Konsernet er verdens 11. største lakseprodusent, målt i slaktevekt.
  • Havfarmen har 13 utviklingstillatelser.
  • Nordlaks har foreløpig ikke startet byggingen av havfarm 2, som er dynamisk, og har fått 8 utviklingstillatelser.

Fra verftet i Øst-Kina, skal Havfarmen til Nordlaks fraktes med skip hele veien til Hadsel i Nord-Norge. Konstruksjonen har nå blitt lastet på tunglastfartøyet «BOKA Vanguard», og har ifølge en oppdatering på Nordlaks' Facebook-sider ankommet Yantai.

Selskapet legger til at verftet og Boskalis nå jobber med å laste og sikre Havfarmen på fraktskipet.

«BOKA Vanguard» er et halvt nedsenkbart skip, som eies av Dockwise B.V. «Dockwise Vanguard». Skipet er det største fartøyet av denne typen som noen gang er bygget.

Det er store dimensjoner på Havfarmen. Foto: Nordlaks / Boskalis.

Prosjektleder for Havfarmen

Forrige uke skrev IntraFish om 35-åringen som leder Havfarmen-prosjektet, Bjarne Johansen i Fredagsintervjuet. Havfarmen skulle egentlig vært fremme i Norge allerede, men situasjonen rundt koronaviruspandemien har satt kjepper i hjulene for fremgangen i prosjektet.

– Veldig godt at det nærmer seg opplasting for transport

«Nå må vi glede oss over det vi kan, og Havfarmen er absolutt en sånn sak. Det har, til tross for utfordringer med koronaviruset også for oss, vært god fremdrift ved verftet i Kina de siste ukene. I skrivende stund befinner Jostein Albert seg langt til sjøs utenfor Yantai, hvor enheten skal gjennom et sett med tester før det bærer tilbake til verftet igjen», skriver Nordlaks på Facebook-sidene sine. (Saken forsetter under)

Havfarmen er nå på vei til Norge. Foto: Nordlaks / Boskalis.

Samtidig legger de til at det vil gjenstå mye arbeid med ferdigstilling når Havfarmen ankommer Norge. Men selv om det gjenstår mye arbeid:

« … så er det veldig godt å kunne melde at det nå nærmer seg opplasting for transport».

Dronebilde tatt rett før påsken 2020. Foto: Nordlaks / Boskalis.

Les også: