Den gigantiske oppdrettsmodulen Havfarmen som er under bygging i Kina, ligger langt unna episenteret for coronaviruset, men viruset påvirker likevel byggingen.

Karantenebestemmelser fra kinesiske myndigheter gjør det utfordrende for byggeverftet å få verftet i full drift etter feiringen av kinesisk nyttår.

Havfarmene
  • Nordlaks skal bygge to Havfarmer, som hver har form som et skip, sett ovenfra.
  • Den første skal ligge i Hadsel i Vesterålen, i regionen der Nordlaks har sitt hovedkvarter. Den andre skal etter planen ligge utenfor Hamarøy.
  • Havfarmen blir blant verdens aller største flytende enheter. Til bygging, som foregår i Kina, vil det gå med rundt 30.000 tonn stål. Den bygges i 380 bolker, som skal sveises sammen til én enhet.
  • Prislappen på hver Havfarm blir rundt 1 milliard kroner, minst. Tallene er ikke klare ennå.
  • Nordlaks seilte i 2017 opp som Nord-Norges nest største lakseprodusent, med en omsetning på rundt 2,9 milliarder kroner. Konsernet er verdens 11. største lakseprodusent, målt i slaktevekt.
  • Havfarmen har 13 utviklingstillatelser.
  • Nordlaks har foreløpig ikke startet byggingen av havfarm 2, som er dynamisk, og har fått 8 utviklingstillatelser.

– Ferien ble forlenget til 9. februar. Så har det vært noen tiltak fra kinesiske myndigheter om at folk som reiser tilbake fra ferie må være i karantene i 14 dager før de kan stille på jobb igjen. Dette gjør det vanskeligere for verftet å skalere opp arbeidet etter ferien, sier kommunikasjonssjef i Nordlaks, Lars Fredrik Martinussen, til IntraFish.

En norsk ansatt i Kina – og utsetter tur

Nordlaks har selv en norsk ansatt ved verftet, som følger byggeprosessen.

– Han har vært der siden dette med viruset startet. Vi har tett dialog med vedkommende, og følger naturligvis retningslinjer fra norske og kinesiske myndigheter. Foreløpig har vi sammen konkludert med at han skal holde seg i ro.

Lars Fredrik Martinussen, kommunikasjonssjef i Nordlaks. Foto: Bent-Are Jensen

Mannskapet som skal begynne å jobbe ved havfarmen skulle egentlig vært over en tur for å se på byggeprosessen og gjøre seg kjent med Havfarmen.

– Den turen har vi nå utsatt på ubestemt tid, sier Martinussen til IntraFish.

Restriksjoner med innreise av folk fra utlandet og andre steder i Kina skaper også utfordringer for verftet, som har ulike eksperter og underleverandører fra mange steder.

– Usikkert hvordan det påvirker

Flere hundre millioner kinesere jobber i andre provinser enn sin hjemprovins, og reiser tradisjonelt hjem til landsbyen sin en gang i året for å feire kinesisk nyttår.

I flere provinser i Kina har myndighetene besluttet å forlenge fabrikkstansen fra kinesisk nyttårsfeiring som følge av coronaviruset.

– Det er ulike reguleringer i ulike provinser og byer, sier Martinussen.

Han sier at det for tiden foregår byggeaktivitet på Havfarmen, men i mindre grad enn planlagt.

– Det er usikkert å si noe bastant om hvordan restriksjoner som følge av viruset påvirker oss. Det er veldig mye usikkerhet, og en uforutsigbar situasjon, bekrefter han.

Ukjent ukjent

Martinussen sier at de og verftet forholder seg til retningslinjer fra norske og kinesiske myndigheter.

– Når en planlegger prosjekter er det kjente ukjente, og ukjente ukjente faktorer som kan påvirke. Dette er en ukjent ukjent. Her er det forhold som ligger langt utenfor vår kontroll. Slik vi forstår det, er det for eksempel slik at dersom en beboer i en blokk får påvist viruset, får hele boligblokken karantene. Om det er ansatte ved verftet som bor der, blir de rammet.

Fisken er i sjøen

Som IntraFish skrev i desember, var byggingen allerede da forsinket.

– Vi hadde opprinnelig avtalt transport i februar, og levering på lokalitet 1. mai. Det kommer ikke til å skje, og levering blir i sommer i stedet. Vi har mål om å sette fisk i Havfarmen i løpet av sensommeren, sa Martinussen til IntraFish i desember.

Fisken som skal settes i enheten står allerede i sjøen.

– Vi har planlagt med utsett i Havfarmen på høsten en gang. Fisken vokser normalt, og spiser som den skal – den venter ikke på en epidemi i Kina. Det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser dette får. Vi rapporterer til Fiskeridirektoratet om fremdriften i prosjektet, sier Martinussen til IntraFish i dag.

– Er dere stresset?

– Nei, dette er en situasjon som vi bare må håndtere. Det hjelper ikke å være stresset, vi må bare forholde oss til forholdsreglene som myndighetene innfører og samarbeide med verftet om de beste mulige løsningene.

Nok en flaskehals

Transport fra Kina til Norge kan også være en flaskehals. Få fartøy i verden er store nok til denne operasjonen, og dersom verftet bommer på avtalt tid, kan de være booket til andre oppdrag i lang tid fremover.

– Er dere bekymret for å miste transportvinduet?

– Transporten er en avtale mellom verftet og transportør – vi er ikke part i det – verftet har en forpliktelse ovenfor oss om leveringstidspunkt i Norge, sier Martinussen.