Det sier Dirk Vesschemoet til IntraFish.

Mandag morgen losset han en bil med iskrem fra Nederland i Bergen. Mandag ettermiddag står han parkert på en bensinstasjon i Åsane utenfor Bergen og venter på beskjed om hvor på Vestlandet han skal kjøre for å hente laks til Europa.

Vesschemoet kommer fra den gamle hansa- og havnebyen Brügge i den flamske delen av Belgia.

Han er sjøl redd for å bli smittet, og han er redd for å smitte sin gamle far som nettopp har fått en hjertediagnose. Faren er i risikogruppen hvis han blir rammet av korona.

– Det er ikke slik at folk ser en annen vei når vi kommer. Men det virker som om ingen bryr seg om oss lastebilsjåfører, sjøl om alle er avhengige av at vi gjør jobben vår. Uten oss kommer ikke maten fram. Det blir full krise. Vi kan jo ikke ha hjemmekontor.

Han legger til at Norge ikke er det verste landet.

– Men jeg vil be myndighetene legge bedre til rette for oss. Restauranter og veikroer er stengt så det er vanskelig å få skikkelige måltider. Dusje får vi heller ikke fordi de fleste veikroer, service- og bensinstasjoner nå har stengt tilbudet. Flere steder er også toaletter avstengt. Slik er det også blitt mange plasser der vi leverer og henter gods, særlig nede på kontinentet, sier han.

Kritiske samfunnsfunksjoner

På sin hjemmeside definerer den norske regjeringen hvilke yrkesgrupper som utgjør «kritiske samfunnsfunksjoner innen matvare- og drivstofforsyningen». På listen troner sjåfører øverst, over annet «personell med viktige roller».

Vesschemoet har kjørt ukentlig på Norge i åtte år. Han har egen bil og fast kundeforhold til et norsk speditørfirma, som han ikke vil kritisere. Vanligvis er han rundt to uker på veien før han kan slappe av heime i Brügge.

IntraFish forsøkte først å finne en norsk langtransportsjåfør. Men de er blitt sjelden vare. Vi ringte fire spedisjonsfirmaer der alle i administrasjonen hadde heimekontor.

– For 20 år siden traff du norske sjåfører over hele Europa, men nå kjører de helst innenlands, hvis de fremdeles jobber i bransjen. De er blitt for dyre sammenliknet med østeuropeiske sjåfører. Et par store transportfirmaer tar nå mesteparten av trafikken. Og jeg som belgier er blitt så dyr at jeg mister oppdrag til de utenlandske selskapene, sier Vesschemoet.

Vesschemoet er spent på hvordan jobbhverdagen vil bli fremover. – Jeg håper ikke samfunnet blir stengt ned i lang tid fremover, sier han. Foto: Marthe Njåstad

Laksesjåfør

Han kjører laks og annen norsk sjømat til Danmark, Nederland, Belgia, Frankrike og Tyskland.

– Vi vet aldri hvor vi skal før vi får ordren. I rundt 80 prosent av tilfellene kjører jeg fra lakseslakteriene og fabrikkene på Vestlandet og direkte til der hvor fisken skal leveres. Vanligvis tar jeg ferge fra Stavanger eller og Kristiansand til kontinentet, men nå er fergene derfra innstilt på grunn av korona, og jeg må via Oslo.

Tur med forviklingar

Fredag lastet han iskrem i Nederland. Planen var 24 timers hvile før kjøretur til den danske byen Padborg på grensen til Tyskland. Deretter var planen å kjøre til Hirtshals lengst nord på Jylland, for på søndag å ta Fjord Line til Bergen.

Første beskjed var at Fjord Line var omdirigert til Stavanger. Men så kom neste beskjed om at også båten søndag til Stavanger var innstilt. Lørdagsruta til Norge ville han ikke nå. Den norske speditøren booket han derfor om med ferge lørdag kveld fra Kiel til Göteborg med Stena Line.

Turen Göteborg-Bergen er beregnet til 12 timer, med hvilepause på Gudvangen.

Ingen kontroller

– Der var ingen kontroll på grenseovergangen på Svinesund. Vanligvis kan der kanskje stå 70 vogntog i kø. Nå var der maks ti stykker, alle lastet med matvarer. Det tok to minutter å krysse grensen mot kanskje et kvarter vanligvis. Ingen tollere kom ut for å kontrollere bilen. Overlevering av dokumenter gikk raskt, sier Vesschemoet.

En kollega kom tidligere med Color Line til Oslo. Der var det bare seks vogntog om bord. Kollegaen hadde hørt at helsearbeidere skulle målte temperatur på passasjerene før de fikk gå i land, men der var ingen kontroll der heller.

Med omkjøringer og innstilte ferjer blir det mer utfordrende å få hvilebestemmelsene til å gå opp for trailersjåførene, forteller Vesschemoet. – Jeg håper det kommer felles internasjonale unntak for dette, sier han. Foto: Marthe Njåstad

Overlatt til seg sjøl

Vesschemoet melder om nesten tomme veier mellom Göteborg og Bergen, også søndag kveld når folk vanligvis skal heim fra hytta.

– Vi sjåfører føler oss nå overlatt til oss sjøl over alt. Og det blir vel verre. Ingen later til å bry seg. Mange er naturligvis redde for korona-smitte. Jeg forstår det, for det er også jeg. Bilene kan jo komme både fra Italia og Spania, der mange folk allerede er sjuke, sier Vesschemoet.

Vanligvis overvåker sjåfør at bilen blir lastet og losset.

– Vi står ansvarlige for godset. Men nå sitter vi i førerhuset etter at papirer er ordnet i all hast. Nede på kontinentet som i Nederland og Belgia får vi ikke lenger bruke toalettene der vi leverer og henter varer, men når vi skal ordne papirene kan sjåfører stå tettpakket i kø foran glassruten og vente på ordredokumentene. Men det har jeg ikke opplevd i Norge, sier Vesschemoet.

Han håper korona-faren snart går over.

– Jeg liker jobben min, men situasjonen nå er ille, virkelig ille. Samfunnets står jo stille, nesten helt stille. Det vil skade økonomien, sier han.

Les også:

Der går mer sjømat på vei ut av Norge enn normalt

Regjeringen: All godstrafikk kan gå som normalt

(Ny) Sjømatproduksjon defineres som samfunnskritisk – kan ha krav på barnevakt

Lakseeksportør: – Jeg har aldri opplevd en så stille fredag før

Sjåfører unntatt fra karantenebestemmelser

Hirtshals Havn tar korona-grep

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.