– Transportdelen har vært ille, men det er i betydelig bedring. Det er selvsagt ikke tilbake på det nivået vi var på. Vi er på dobbel pris, men markedet har akseptert prisøkningen, i alle fall har våre kunder akseptert det. Det er litt mindre inntjening enn forventet, men ikke noe stort problem. Det er fremdeles god inntjening, men den er mindre og mer pressa, sier daglig leder i Kvarøy Fiskeoppdrett, Alf-Gøran Knutsen.

Kvarøy har i noen år hatt en avtale med supermarkedkjeden Whole Foods i USA om salg av fisk i fiskedisken deres. I juli lanserte de nye porsjonspakker med laks til salg i USA.

– Det har ikke blitt volumer på det enda, men vi er i gang og har fått solgt til noen. Det ser bra ut. Det som har skjedd er at markedet til hotell, restaurant og catering (horeca) omtrent er helt borte og Whole Foods går veldig bra og er økende. Det har berget oss at vi hadde Whole Foods å stå på. Det skulle gå mer mot horeca, men nå er vi i en vurderingsfase om vi skal se på andre dagligvarebutikker enn Whole Foods som kunder, sier Knutsen, og legger til:

– Etterspørselen er veldig bra, det vil jeg påstå. Det som har skjedd er at dagligvaren har tatt over en stor del av markedet. Men Chile er jo der og kjører ut volum. Men det virker som Norge, laksen vår og prisene våre holder stand.

20–22 kroner for frakt

En av Norges største lakseeksportører, Seaborn, forteller at flyfrakt generelt fortsatt er krevende.

– Til USA så er de populære destinasjonene som New York og LA også vanskelig å få gode priser på. Da må man være veldig tidlig ute. Tidligere kostet det 10 kroner kiloen for frakt, nå snakker vi 20–22 kroner. I tillegg er det ingen direkteruter lenger fra Norge. Man må via Amsterdam og London, så man mister en dag i transitt. Til Asia og Midtøsten går det noen direkte ruter og vi leverer til faste kunder. Vi har en kontinuitet. Det samme med Midtøsten, det er mer kontinuitet enn til USA, sier salgs- og markedsdirektør i Seaborn, Maria Guadalupe Elias Barroso.

Selskapet eksporterer lite til USA nå.

– Det er færre muligheter og dyrere til USA. Forutsetningene er litt verre for kundene, i og med at de få fisken ett døgn senere. USA er et marked som vi har opplevd skikkelig nedgang på, statistikkene sier at det fremdeles går en del fisk dit, men vi opplever ikke det.

Må betale hvis de ikke rekker flyet

Barroso forteller også at de i større grad enn før må betale non-show avgift dersom leveransen blir forsinket til flyet.

Maria Guadalupe Elias Barroso, direktør salg og markedsføring i lakseeksportøren Seaborn. Foto: Arkivfoto Joar Grindheim

– Det er blitt praktisert tidligere også, men nå i større grad. Mangler man noen kasser eller fisken er forsinket til terminalen, da er flyselskapene nådeløse. Da må man betale den avgiften. Det er kjedelig, for vi lever i en verden hvor mange ting kan skje. Det kan oppstå forsinkelser, men flyet venter ikke og man blir belastet for de ekstra kostnadene. Det er mer risikosport med frakt enn tidligere. Det er ganske stressende å få ut fisken.

Hvordan er transporten ut til kontinentet?

– På lastebil har det overraskende nok gått ganske bra. På denne tiden av året er det litt færre biler på grunn av litt lavere import, og ikke så mange biler som kan gå i retur til kundene. Prisene har steget på absolutt alle transportmidlene, på båt også. Det er færre containere i omløp og høyere priser.

Hvordan slår det ut på inntjeningen?

– Det kan fort gå i minus på fly hvis det er noe som skjærer seg. På båttransport og bil så får vi det gradvis igjen. Vi begynner å få aksept, men det kommer an på markedet. Frakt blir en konkurranseparameter som er blitt viktigere nå. Det blir litt større jobb å finne de gode løsningene til rimelige priser. Samtidig tror jeg vi har funnet et trivselsnivå på pris nå. Alle kan i alle fall jobbe med det. Hvis det blir mye høyere, vet jeg ikke. Det kan hende at prisen på frakten bli høyere enn laksen selv. Hvilket marked kan akseptere det? spør Barroso.

God kapasitet til Asia

Cargo-sjef i Avinor, Martin Langaas forteller at de, som kjent, har mistet veldig mange passasjerfly som flyr langt med fisk i buken – dette har redusert fraktkapasiteten betydelig.

– Samtidig så har vårt målrettede arbeid over flere år mot flyselskapene bidratt til at mye av den tapte kapasiteten er blitt erstattet av rene fraktfly. I en tid der det er stor global etterspørsel etter fraktfly, har vi klart å få flyselskapene til å prioritere kapasitet fra Oslo lufthavn. Det hjelper selvfølgelig at det er god returkapasitet tilbake til Asia som fisken kan benytte, men et høyere ratenivå enn normalt har gjort det lønnsomt å slynge kapasitet innom Oslo lufthavn, sier Langaas til IntraFish.

Utover høsten vil de ha god kapasitet på fraktfly til Asia. Men til USA er det verre.

– Til nå, har vi under nåværende betalingsvilje i markedet, dessverre ikke klart å finne flyselskaper som finner det lønnsomt å sette inn fast fraktfly kapasitet fra Oslo lufthavn og USA.

Langaas sier noen destinasjoner ligger over normalen prismessig, mens andre begynner å komme ned til kritiske nivåer for noen av rutene.

– Det er et farlig spill. Flyselskapene vil prioritere å sette inn kapasiteten andre plasser hvis prisene blir for lave. Skal vi sikre tilstrekkelig kapasitet, så må aksepten nok stabilisere seg på et noe høyere ratenivå enn normalt.

Nye ruter

På vårparten gjorde fraktratene det også lønnsomt å fly passasjer-fraktere til Oslo.

– Vi fikk midlertidig ny kapasitet gjennom EL AL til Israel og Etihad til Abu Dhabi, samtidig som både Emirates, Qatar og Turkish økte sin kapasitet med passasjer-fraktere. Vi har gjennom krisen også fått helt nye sjømatruter med Ethiopian til Seoul samtidig som AirBridgeCargo er tilbake etter at russiske myndigheter har reversert forbudet mot norsk fisk i transitt gjennom Russiske flyplasser.

Martin Langaas, direktør for frakt i Avinor, Foto: Anders Furuset

Langaas forteller om rekorder på fiskefrakter fra Gardermoen i vår.

– Det har vært en helt spinnvill vår. I mai hadde vi 42 ukentlige fiskefrakter på en og samme uke, det er dobbelt så mye som vår tidligere rekord. Vi satt også rekord med 13 fiskefraktfly på en og samme dag. Det er spesielt Qatar Airways som har vært lojale med kapasitet i disse vanskelige månedene, men vi ser at også Emirates, Silkway, Korean og CAL bidrar til å holde kapasiteten oppe.

– Det er mer rift om kapasiteten nå enn tidligere. Så lenge eksportøren er villige til å betale så kan vi holde på kapasiteten.

Direktør for flyfrakt i Schenker, Morten Würgler, sier de ikke har problemer med å få ut fisken.

– Det er ganske stabilt. Det er fremdeles masse av kapasitet på Gardermoen. Det har vært ganske stabilt de to siste månedene og stabilt høye priser. Prisene er høye målt for Covid-19, men generelt nedadgående. Vi venter nå på at høst-rushet skal sette inn, sier Würgler til IntraFish.

Les også:

Mer gods fra oppdrettsnæringen fraktes til sjøs enn antatt

Nå tjener oppdretterne knapt penger – analytikerne tror det er forbigående