Chilensk lakseproduksjon er på vei tilbake til normalen etter at lastebilsjåfører blokkerte motorveier i den søramerikanske nasjonen forrige uke i en strid om skyhøye drivstoffpriser.

Chiles lakseråd utstedte tidligere en advarsel om at hvis lastebilførernes blokade fortsatte, ville tidslinjene for å sette fisk i merdene, slakte og levere til kunder, spesielt til dem i utlandet, bli utfordret. Blokaden begynte på torsdag forrige uke.

Men etter at lastebilsjåførenes fagforeninger og myndigheter ble enige om en løsning for å avslutte blokaden, sa en talsperson for lakserådet til Intrafish mandag at leveranser i Chile og til viktige eksportmarkeder ikke blir berørt.

– Foreløpig er det ingen trussel, sa talspersonen etter at lastebilister avbrøt handlingen.

Flere aksjoner

Det er imidlertid rapporter om noen lastebilsjåfører som fortsetter å blokkere en del av motorveien på ruten 68 som forbinder kystbyen Valparaíso med hovedstaden Santiago.

Chile er ikke fremmed for blokkeringer av motorveiene av lastebilsjåfører. For to år siden blokkerte lastebilførere veier og krevde iverksetting av tiltak for å holde dem trygge, etter en hendelse der en ni år gammel jente ble lagt inn på sykehus med et skuddsår etter et angrep på farens sementbil.

I 2019 var det en blokade av skipsruter inn og ut av lakseforedlingsknutepunktet Quellon, på Chiloe-øya. Den rammet lakseindustrien. Blokaden skjedde etter protester over en prisøkning i Santiago, som deretter spredt seg til andre byer og steder rundt om i landet.

En lastebilstreik som startet i oktober 2018 i den sørlige chilenske byen Punta Arenas forårsaket kaos for lakseindustrien i hele Magallanes-regionen.