- Fergeprisene er veldig viktig for oss. Det betyr mye med en halvering av prisene både for de som pendler i dag og for rekruttering av nye folk, sier Kristian Johnsen, daglig leder i forskningssenteret Letsea på Helgeland.

Han er likevel redd for at billigere ferger vil medføre kutt i fergetilbudet.

God regularitet

Derfor er han glad det er flertall på Stortinget for å halvere fergeprisene, men påpeker at foruten rimeligere fergepriser - betyr regularitet på fergene også betyr svært mye.

Letsea har lenge forsøkt å få til en bedre regularitet slik at det er mulig å bo på fastlandet samtidig som du har normal arbeidstid på Dønna eller Herøy. Slik det er nå, blir det en blanding av lange og korte dager for å få arbeidsuka til å gå opp, opplyser han.

Bredt forlik

Fergeprisforslaget er formelt et såkalt anmodningsvedtak. Bak forslaget står stortingsrepresentant Sverre Myrli på vegne av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Forslaget får også støtte fra MDG.

Her er «fergeforliket»:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2021 med forslag til reduserte fergetakster allerede for inneværende år, og en forpliktende plan for halvering av fergepriser på både riksveg- og fylkesvegsamband. Løsninger for lavere takster for pendlere skal prioriteres og reduksjonen skal finansieres av staten.»

Stortinget voterte tirsdag over fergeforliket som fikk klart flertall.

Det er staten som skal ta regningen prisreduksjonen vil medføre. Johnsen frykter at deler av de økte utgiftene reduserte fergepriser medfører, vil bli forsøkt spart inn ved kutt i fergetilbudene.

Letsea holder til på Helgeland. Her ser vi Kine J. W. Grønning, Øyvind André Johansen og Pradip Adhikari veie og støvsuge laks for lus ved en tidligere anledning. Foto: Arkivfoto Marte Christensen

Hett tema

Nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran, sa før jul at Ap ville gå inn for en halvering av fergeprisene.

Nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran. Foto: Arbeiderpartiet

Siden den gang har fergerpriser blitt et hett politisk tema og både Sp og Ap har kommet med egne forslag.

Skjæran sier at Ap før helga tok initiativ til å samordne forslagene slik at opposisjonen kunne stille seg bak ett felles forslag.

Ved at staten tar regningen kutt i fergeprisene medfører, er det en garanti for at det ikke vil bli kutt i regulariteten, ifølge Skjæran.

- Det blir ikke slik det er i dag at fylkeskommunen må prioritere fergetilbudet opp mot penger til vegvedlikehold og videregående skoler. Nå vil det ligge fast hva som skal til fergedrift, sier Skjæran.

Må kutte vesentlig

Skjæran vil berømme de andre partiene som har lagt vekk sine kjepphester i fergesaken og kommet fram til et fergeforliket.

- Dette er en seier for kysten, sier han.

- I forliket står det at fergeprisene allerede i år skal ned. En halv promille vil jo være en nedgang?

- Nå får vi vente og se hva regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett. Men det er klart vi har forventinger til at det ikke bare skal være en kosmetisk reduksjon av billettprisene i år, sier Aps nestleder fra øykommunen Lurøy i Nordland.

Han mener at på et tidspunkt må staten og fylkeskommunene settes seg sammen og lage en plan for hvordan prishalveringen skal gjennomføres.

Fare for regulariteten

Partiet Rødt stiller seg bak fergeforliket. Men de er som Johnsen i Letsea bekymret over fergeregulariteten. I en epost til Fiskeribladet, skriver leder i Rødt, Bjørnar Moksnes:

- Vi har i fergeforliket krevd at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med forslag om reduserte fergetakster allerede i år. I forslaget står det ingenting om regularitet og avganger, men vi vil ikke godta noen forverring av rutetilbudet. Rødt vil at fergeprisene skal reduseres for alle og komme folk i hele landet til gode, men støtter forslaget slik det ble fremmet i dag om at pendlere skal prioriteres særskilt.

God distriktspolitikk

Sjef for Lerøy Norway Seafoods avdeling Sørvær i Hasvik kommunen i Vest-Finnmark, Frank Arne Ylänen, sier at en halvering i fergeprisen vil bety veldig mye for deres virksomhet.

Frank Arne Ylänen Foto: Agnar Berg

- Når dette med å halvere fergeprisene kom opp som et forslag i fjor, trodde jeg det kun var et distriktspolitisk utspill i forkant av Stortingsvalget. Jeg er derfor veldig glad for at det nå blir en realitet. Dette er god disktrikspolitikk og distriktspolitikk som vises og gir resultater, sier han.

Lerøy Norway Seafoods avdeling på Sørvær ligger på Sørøya og er helt avhengig av fergesambandet Hasvik – Øksfjord i Loppa kommune.

Sparer mye

Ylänen har regnet på hva virksomheten i Sørvær vil spare på at fergeprisene halveres.

Bedriften har store utgifter med transport av isoporkasser, paller, biprodukter og søppel fra driften i Sørvær.

- Vi sparer litt over en halv million kroner i direkte kostnader på en prishalvering. I tillegg vil vi spare penger når vi får ut servicefolk til fabrikkanlegget, elektrikere og andre fagarbeidere, fordi det er vi som får den transportregningen.

Ylänen sier at for en person på Sørøya som reiser med bil inn til fastlandet en gang i måneden, ligger besparelsen på 2900 kroner ved en prishalvering.