Selskapet Fisher AS opererer både helikopter og fly, skriver selskapet i en pressemelding.

– To maskiner, et helikopter og et fly, er innkjøpt for å effektivisere transport og logistikk i de 12 eierselskapene og nettverkene knyttet til deres virksomhet, sier styreleder Roald Dolmen (bosatt Nærøy) i Fisher som talende nok har en stilisert flyvefisk i logoen.

Selskapet er etablert med aksjekapital på 5 millioner kroner. Med seg i styret har Dolmen trioen Jørn Otto Røed (Nærøy), Arnt Ring (Frosta) og Jan Ivar Sandnes (Snåsa).

– Lang reisetid er gjerne en stor ulempe for ei i hovedsak distriktsnæring som havbruk. Å kunne tilby raskere og enklere transport luftveien blir en åpenbar fordel både for våre folk og i andre tilknytta selskap, sier daglig leder Ove Løfsnæs i serviceselskapet AQS.

Ikke bare persontransport i forbindelse med mannskapsbytte og møter er aktuelt. Rask handling og framføring av reservedeler og servicemateriell vil også være svært interessant.

– I mange tilfeller vil det være god økonomi og tilhørende effektiv utnyttelse av materiell og kapasitet å få fram reservedeler så raskt som mulig. Med etableringen av Fisher AS får store deler av næringslivet i regionen slikt verktøy tilgjengelig, framholder Harry Bøe – som via SS Invest er en av eierne. Han er også administrerende direktør i Norsk Fisketransport AS med ansvar for omfattende operasjoner langs store deler av norskekysten.

I alt 12 foretak og investeringsselskap er medeiere i Fisher: Rodo Invest, SS Invest, Elllingflesa Holding, Fanøyskjæret, Valeta, Haspro, Moen Marine Group, Nærøysundgruppen, Heliscan Invest, Kverva, Emilsen Fisk og Norsk Navigasjon Holding.

Dagens maskiner er helikopteret BA350 og flyet Beechcraft F90. Totalt er vel 14 millioner kroner investert. For å sikre sunn økonomi i drifta, er det også tale om utleie av overskuddskapasitet til Heliscan AS.