– Det var fryktelig artig å se når den kom seilendes inn i morges. Det var en meget god følelse, sier Johansen.

Det er en entusiastisk prosjektleder IntraFish snakker med på telefon fra Hadselfjorden lørdag morgen. For en time siden sendte han ut det aller første mannskapet som skal være om bord på Havfarmen.

– Mannskapet er på vei til å gå om bord nå. Det er enda bedre når vi vet at vi får mannskapet plass. Da er vi trygge på at Havfarmen er i gode hender.

Spent på hva som venter

Cirka klokken 08.00 ankom Havfarmen lokaliteten i Hadselfjorden utenfor Lekang. Her skal den lastes av transportskipet BOKA Vanguard. Mandag eller tirsdag skal den transporteres til lokaliteten Ytre Hadseløya hvor den skal ankres opp i 11 kjettinger.

Johansen sier alle er veldig spent på hva som faktisk møter de inne i installasjonen.

– Det er få som har vært inne i den, og Havfarmen er langt ifra så ferdig som den skulle være. Verftet hadde estimert to måneder med ferdigstillingsarbeid om de stilte opp selv med leverandører, og vi har erfaring med at verftet kommer med offensive planer. Vi tar høyde for at de kan ta lengre tid enn det.

– Leverandørene er også spent på det. Det er nesten ingen av de vestlige leverandøren som har sett hva som er blitt gjort inne.

Bilde av det første mannskapet på Havfarmen. Foto: Nordlaks

Begrenset oppfølging

Koronaviruset skapte utfordringer for det omfattende byggeprosjektet. Reiserestriksjoner gjorde at Nordlaks og deres leverandører i liten grad fikk tilgang til verftet i Yantai i Kina.

– Vi har hatt et relativt begrenset oppfølgingsteam i Kina. Vi leide inn en del lokale kineser, men det er en veldig stor enhet, og det å rekke over alt er ikke så enkelt. Det er store avstander om bord som man må ta hensyn til.

Johansen skal selv om bord i Havfarmen i løpet av dagen. Tross usikkerhet rundt hva som møter han om bord, er han sikker på en ting:

– Entusiasmen kommer til å vare ut dagen uansett.

Her er mannskapet kommet seg om bord på Havfarmen i Hadselfjorden. Foto: Nordlaks

Lang reise

Det har vært en lang reise for storsatsingen til Nordlaks. For over to måneder siden forlot tunglastefartøyet BOKA Vanguard Yantai i Kina med Havfarmen på dekk.

I løpet av mandag eller tirsdag fjernes sjøsikringen som har holdt havfarmen fast på lastefartøyet på den to måneder lange ferden fra Kina til Norge. Videre senkes BOKA Vanguard ned i sjøen slik at Jostein Albert får vann under «kjølen» og flyter den av lastefartøyet. Losseoperasjonen er ventet å ta tre dager.

Bildet er tatt av innseilingen i Hadselfjorden rundt klokken 07.00. Havfarmen «Jostein Albert» er oppkalt etter tidligere styreleder i Nordlaks Jostein Albert Refsnes. Foto: Nordlaks

Ber folk holde avstand

Syv fartøy er leid inn av Nordlaks for å gjennomføre operasjonen; de fire offshore ankerhåndteringsfartøyene Skandi Skansen, Skandi Iceman, Skandi Hera og Siem Pearl – samt de tre taubåtene Boa Brage, Boa Balder og Boa Heimdal.

– Operasjonen med mottak og lossing av vil føre til mye aktivitet, så vi anmoder andre fartøy og småbåter til å holde en sikkerhetsavstand på 500 meter til de involverte fartøyene, sier Johansen i en pressemelding.

I utgangspunktet skal det nå ta to uker til Havfarmen er ferdig oppkoblet på lokasjonen.

Her kan du se endelig lokasjon for Havfarmen. Foto: Nordlaks

– Fisk i havfarmen i september

Når installasjonen på lokalitet er gjennomført, vil Nordlaks sammen med en rekke leverandører ta fatt på arbeidet som gjenstår for å ferdigstille, og til slutt sette ut laks i Havfarmen.

– Planen er at vi skal ha fisk i havfarmen i september, så nå blir det en hektisk periode med mange leverandører og mye personell som skal jobbe om bord for å sikre at alt blir klart. På Melbu vil man nok merke at det blir en del aktivitet både i havnen og på hotellet fremover, sier Johansen.

Her kan du se video med Bjarne Johansen hvor han forteller om hva som skal skje de neste dagene:

Les også: