Brønnbåten skal frakte levende laks og ørret for Nordlaks, og utvikles av NSK Ship Design i Harstad, ifølge en pressemelding.

Forventet levering av brønnbåten er i februar 2020.

- Nordlaks har en egen brønnbåt i dag. Vi kontraherer nå en ny båt med fremtidsrettet teknologi for å få større transportkapasitet, oppnå enda sikrere drift og ikke minst nødvendig kapasitet for den økningen i produksjonen som Nordlaks planlegger. Havfarmene vil kreve mer av hele verdikjeden i Nordlaks, sier Kurt Werner Nilsen som er ansvarlig for brønnbåtdrift i Nordlaks.

Til IntraFish opplyser Nilsen at båten vil ha to rom på til sammen 4.100 kubikk.

- Vi satser også på å kunne behandle fisk mot lakselus ombord i båten, men på hvilken måte har vi ikke helt bestemt oss for, opplyser han.

Bygger i Tyrkia

Fartøyet er designet av NSK Ship Design i Harstad og skal bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard. Brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og blir utrustet med den nyeste teknologien for håndtering av fisk og vannkvalitet. Brønnbåten får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks og har også svært gode fasiliteter for mannskapet.

- Vi bygde forrige båt i Norge, og var veldig fornøyd med det. At det ble utlandet denne gang, er vel en kombinasjon av kapasitet og pris, uttaler Nilsen, som ikke vil si noe om prisen på den nye båten.

Gi betydelig miljøgevinst

- NSK Ship Design har jobbet med å utvikle brønnbåter med LNG-fremdrift siden 2010, og har hele tiden hatt sterk tro på at dette er rett vei å gå for næringen. Dette fremdriftssystemet vil redusere drifts- og vedlikeholdskostnadene for brønnbåtene og gir en betydelig miljøgevinst, sier sier Thomas Myhre, salgssjef i NSK Ship Design.

Vannkvalitet og fiskevelferd samt miljø har vært hovedfokus i utviklingsprosessen. Brønnbåten er også konstruert for å kunne operere ved havbruksanlegg i mer eksponert farvann, slik som Nordlaks sine kommende havfarmer.

- Vi ser et stort potensiale for LNG og batteripakker i brønnbåter. Neste generasjons brønnbåter har en rekke kraftkrevende prosesser om bord, og brønnbåtenes logistikk og driftsmønster gjør LNG og batterier egnet som kraftkilder, sier Myhre.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev.