Det mener prosjektleder Yngve Hjertenes i OFS Måløy. Selskapet har planer om å oppdrette 15.000 tonn laks på land i Måløy. Og Hjertenes var en av gjestene i samtalen om hvor stort landbasert oppdrett av fisk kan bli under Tekfisk-arrangementet Når laksen lever i lukkede anlegg.

– Vi er nødt til å ha gode samarbeidspartnere og snakke med mye folk, sier han i denne podkasten:

På scenen var også forskningsleder Åsa Espmark i CtrlAqua, seniorrådgiver Henrik Rye Jakobsen i Fiskeridirektoratet og FoU-ansvarlig Asbjørn Dyrkorn Løland i Bulandet Miljøfisk.

Løland, som satser på gjennomstrømmingsanlegg, er enig med Hjertenes.

– Vi applaudere andre som går i gang for da kan vi lære av hverandre og bli bedre.

Alt som kan gå galt

De to oppdrettsaktørene forteller at de i prosjekteringen har forsøkt å se for seg alt som kan gå galt i anleggene deres for å unngå rømming.

– Det er en ganske artig øvelse egentlig, for plutselig kommer du på en ting som ingen har tenkt helt på. «Men han kan jo gå ut dit», «Visst faen, det kan han». Og så må du lage en barriere for det, sier Løland.

Nyhetsredaktør Camilla Aadland i Tekfisk (t.v.) intervjuer FoU-ansvarlig Asbjørn Dyrkorn Løland i Bulandet Miljøfisk, forskningsleder Åsa Espmark i CtrlAqua, prosjektleder Yngve Hjertenes i OFS Måløy og seniorrådgiver Henrik Rye Jakobsen i Fiskeridirektoratet. Foto: Eivind Senneset

Viktige vurderinger og forskning

Jakobsen i Fiskeridirektoratet mener utforming og funksjon er nøkkelord.

– Det har vært hendelser på nye anlegg og nye karsystemer, som relativt kort tid etter igangsettelse har revnet eller røket. Det er ting som kunne vært unngått om man hadde gjort gode risikovurdering og tilstrekkelig prosjektering.

Forsker Åsa Espmark mener det er bra at oppdrettere satser på forskning.

– Det er tror jeg er alfa og omega for å lykkes.

Sjøbasert oppdrett består

Ingen av dem tror at landbasert oppdrett av matfisk vil «ta av».

– Jeg tror det blir landbasert oppdrett i Norge, og det kommer til å leve godt sammen med sjøbasert oppdrett, og vi kommer til å se en fordel ut av det for dem som driver i sjø, sier Løland.

– Nå tror jeg forhåpentlig at vi kanskje er litt borte fra det at alt skal på land, sier Espmark. – Det er variasjonen som vil være berikende.

Hør mer om det og om teknisk utforming, maskinlæring og hva planen er for slammet. Det gjør du ved å trykke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Første podkast på arrangementet var med FoU-ansvarlig Asbjørn Dyrkorn Løland i Bulandet Miljøfisk.

Her har du noen tidligere podkaster fra Tekfisk: