Det opplyser Bergen tingrett mandag.

Søksmålet som skal behandles i retten kom etter at Nærings- og fiskeridepartementet avslo rederiets klage på vedtaket om at de må sortere laksen i Norge før de går til Danmark med den. Rederiet frykter dermed at storinvesteringen i det omstridte slakteskipet «Norwegian Gannet» står i fare og har derfor gått til sak mot staten. En sorteringsprosess innenlands vil både fordyre og gi mindre effektivitet i driften av slaktebåten slik den er bygget for å fungere nå.

Må møte fysisk i retten

Saken skulle egentlig begynne denne uken, men er nå utsatt til ukene 18 og 19, med oppstart mandag 27. april klokken 09:30.

«Det legges opp til en «vanlig» hovedforhandling med fysisk oppmøte for partene sine prosessfullmektige og vitnene», heter det.

Frist for sluttinnlegg er utsatt til 20. april. (Saken fortsetter under)

Stridens eple: Får slakteskipet «Norwegian Gannet» ta med prodfisk ut av landet? Her er båten ved havn i Hirtshals Foto: IntraFish

Strid om prodfisk

Det var i juni 2019 at det ble kjent at rederiet Hav Line som eier «Norwegian Gannet» valgte å gå til søksmål (saksøke) staten grunnet påstått vingling i saken med eksport av prodfisk.

Hva er produksjonsfisk?
  • Norsk oppdrettslaks graderes av bransjen selv, etter en felles bransjestandard (NBS 10-01) fra 1999.
  • Klassene er superior, ordinær og produksjon. Det aller meste av fisken, typisk over 90 prosent, er superior. Andelen kan variere noe fra årstid til årstid, og landsdel til landsdel.
  • Det er objektive krav til fisk i hver klasse, som blant annet går på farge, flekker, sår, fasthet, skader, blødninger og form.
  • Beskrivelsen av superior er «et førsteklasses produkt med egenskaper som gjør det velegnet til alle formål. Produktet er uten betydelige feil, skader eller mangler og har et positivt helhetsinntrykk».
  • Den dårligste fisken, produksjon, kan ikke eksporteres ut av Norge før den er feilrettet. Typiske tegn for denne kan være kjønnsmodning, sår, misdannelser eller «grove behandlingsfeil».
  • Det er ingen offisiell eller uavhengig tredjepart som bedømmer fisken (foruten i spesielle tilfeller hvor Mattilsynet kan stoppe eksport av produksjonsfisk).

Kilder: NBS 10–01 samt ulike industriaktører.

Nærings- og fiskeridepartementet avslo rederiets klage på vedtaket om sortering av fisken her i landet før de går til Danmark.

– Hav Line reagerer med stor skuffelse på beslutningen om å ikke ta rederiets klage til følge. Hav Line er også skuffet over at de fikk vite om dette ved en tilfeldighet, og ikke engang fikk et hint om avgjørelsen som setter en milliardinvestering i fare, sa daværende administrerende direktør Carl Erik Arnesen i en pressemelding.

Styreleder Carl Erik Arnesen i Hav Line, som eier båten. Foto: Arkivfoto Joar Grindheim

Inntil sommeren 2020 kan rederiet drive med en dispensasjon som gjør at de kan ta all fisken til Danmark, sortere der, og ta eventuell prodfisk med tilbake til Norge for feilretting her.