Onsdag ettermiddag så Sjøfartsdirektoratet seg nødt til å stoppe lakseferger flere steder i landet – og det kom mildt sagt brått på for både folk og last.

For Sjømat Norges medlemmer fikk stoppen umiddelbart store konsekvenser, og særlig på Helgeland, hvor 45 vogntog med laks ble stående igjen på fergekaiene onsdag ettermiddag.

– Vi snakker om verdier for flere titalls millioner, i det som regnes som den travleste uka i året. Også fra andre deler av landet, fra Finnmark, har vi fått reaksjoner fra medlemsbedrifter, sier assisterende direktør i Sjømat Norge, Trond Davidsen, til IntraFish.

Trond Davidsen Foto: Privat

Sjømat Norge er en landsforening i NHO, og Davidsen sier at NHO Sjøfart skal følge opp direktoratets reaksjonsform.

– Vi må unngå at slike situasjoner oppstår på nytt, sier han.

Plutselig stopp

Sjøfartsdirektoratet stoppet i går alle de 40 fergene og hurtigbåtene til rederiet Boreal Sjø som betjener flere steder langs kysten fra Rogaland til Finnmark. Årsaken var inspeksjoner som avdekket flere alvorlige brudd med regelverket. Stoppen ble opphevet torsdag morgen og fartøyene seiler nå på dispensasjon. Det skjedde etter et krisemøte med tre statsråder.

– Situasjonen løste seg i grevens tid. Den har bare ført til mindre forsinkelser for oss nå, men hadde situasjonen fortsatt utover dagen i dag, hadde det fått store konsekvenser, skriver kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland i Mowi i en epost til IntraFish.

Konsernet har ett av sine slakterier på Herøy. Øya ligger vest for byen Sandnessjøen i regionen Helgeland i Nordland. Slakteriet er Norges åttende største av drøyt 40, ifølge tidsskriftet Norsk Fiskerinæring.

Reagerer sterkt

Bransjeorganisasjonen Sjømat Norge reagerer sterkt på vegne av medlemmene sine.

– Vi kjenner sjølsagt ikke til bakgrunnen for Sjøfartsdirektoratets agering og betviler ikke at direktoratet har adgang til de beslutninger som ble tatt, sier Trond Davidsen.

Men så kommer poenget:

– Vi stiller oss imidlertid undrende til at det var oppstått en så prekær situasjon at direktoratet måtte ty til slike drastiske og umiddelbare tiltak som ble gjort, med de alvorlige konsekvenser dette fikk for trafikkavviklingen langs store deler av kysten, sier han.

Travel ferge. Arkivfoto: Bent-Are Jensen

Kjedereaksjon

Seint onsdag kveld meldte NRK Nordland at Nova Sea på Helgeland var usikker på om de kunne sende sine 94 ansatte på lakseøya Lovund på jobb torsdag.

– For oss som har et ganske omfattende logistikkapparat rundt produksjonen vår, er vi totalt avhengig av fergene for å få fisken ut i markedet, sa administrerende direktør i Nova Sea, Tom Eirik Aasjord, til NRK.

Nov Seas slakteri på Lovund er Norges 10. største.

NRK intervjuet også sjåfør Håvard Sund som sto på Bjørn fergekai på Helgeland med en trailer som skulle med fisk til Trondheim.

– Jeg håper ikke det blir langvarig, for det er noen som står og venter på fisken som skal videre ut på kontinentet. Fisken holder fram til i morgen, men det bør ikke drøye lenger, sa sjåføren til NRK.

Lastebilen er fullastet med rundt 4.500 laks. Det er 20 tonn og han anslår at fisken har en verdi på om lag én million kroner.

– Det blir nesten som en dominobrikke. Jeg får ikke levert som avtalt i Trondheim i natt, men det står også en bil og venter der som skal videre til Oslo. Det forplanter seg videre til nestemann som venter i Oslo, sa Sund.