Fredag formiddag åpnet årets Matstreif. Selv om det var midt i kontortiden, og relativt grått vær, myldret det av liv i og rundt de mange teltene. Landbruket var som alltid dominerende blant utstillerne, men som vanlig var det også en rekke sjømataktører på plass.
Salma (Salmon Brands) hadde i år mindre stand enn tidligere år, fordi de valgte å flytte inn i det såkalte Matmerk-teltet.
- Matstreif er en av de viktigste arenaene for å treffe kundene våre på. Vi treffer mange hyggelige kunder - så dette er en god måte å vise frem produktene våre på, sier markedskoordinator Christiane Bjørnstad til IntraFish.
Bjørnstad og Kalvenes er blant dem som sto på stand for Salma, hvor de delte ut smaksprøver og solgte produkter.
- Her har vi Salma Smoked, som er en nyhet vi har kommet med. Den vant forresten en pris i dag - Spesialitetsmerket. Den er servert på Melba toast med litt pepperrotskrem, dill og knuste pinnekjerner, sier Kalvenes.
Reidar Fredriksen i Reinhartsen er på Matstreif for fjerde år på rad.
- Vi har røyket laks, røyket makrell, røyket ål, fiskekaker og andre produkter fra havet, sier Fredriksen til IntraFish.
Ellen Thoraldsen fra Kuringen Bryggehotell i Åfjord står på stand med flere trønderbedrifter.
- Vi har fiskekaker fra Rørvik, og blåskjell fra Fosen. Vi håper at forbrukere skal spise mer blåskjell. Det bør bli hverdagsmat, og ikke bare festmat som i dag, sier hun.
Selger mer og mer via internett
Sennepsprodusenten Arctic Mustard var på stand sammen med Bodø-selskapet Saltenlaks.
- Vi er her og selger sennep fra Beiarn og laks fra Salten. Det er et samarbeid som fungerer fantastisk godt, sier selger .
Produktene fra Saltenlaks og er ikke til salgs i butikker på Østlandet, men daglig leder Yvonne Mari Løvgavlen forteller om nye salgskanaler.
- Men vi selger veldig mye laks i nettbutikken vår. Det er veldig effektivt. Vi bruker gelice, og selger på isopor. Vi sender stort sett ut mandager og tirsdager, så det ikke blir liggende over helga.
Også Kristoffersen i Arctic Mustard selger mye over internett.
- Nett er nok fremtiden. Tidligere var vi veldig opptatt av å komme inn i spesialbutikker og gourmetbutikker, men nå ser vi at vi har nesten like stor omsetning på nett. Men det er klart om en kommer inn i butikker som Meny, treffer en enda flere, sier han.
---