Fredag formiddag åpnet årets Matstreif. Selv om det var midt i kontortiden, og relativt grått vær, myldret det av liv i og rundt de mange teltene. Landbruket var som alltid dominerende blant utstillerne, men som vanlig var det også en rekke sjømataktører på plass.

Salma (Salmon Brands) hadde i år mindre stand enn tidligere år, fordi de valgte å flytte inn i det såkalte Matmerk-teltet.

- Matstreif er en av de viktigste arenaene for å treffe kundene våre på. Vi treffer mange hyggelige kunder - så dette er en god måte å vise frem produktene våre på, sier markedskoordinator Christiane Bjørnstad til IntraFish.

Smaksprøver av Salma Foto: Anders Furuset

Bjørnstad og Kalvenes er blant dem som sto på stand for Salma, hvor de delte ut smaksprøver og solgte produkter.

- Her har vi Salma Smoked, som er en nyhet vi har kommet med. Den vant forresten en pris i dag - Spesialitetsmerket. Den er servert på Melba toast med litt pepperrotskrem, dill og knuste pinnekjerner, sier Kalvenes.

Reidar Fredriksen i Reinhartsen er på Matstreif for fjerde år på rad.

- Vi har røyket laks, røyket makrell, røyket ål, fiskekaker og andre produkter fra havet, sier Fredriksen til IntraFish.

Ellen Thoraldsen fra Kuringen Bryggehotell i Åfjord står på stand med flere trønderbedrifter.

- Vi har fiskekaker fra Rørvik, og blåskjell fra Fosen. Vi håper at forbrukere skal spise mer blåskjell. Det bør bli hverdagsmat, og ikke bare festmat som i dag, sier hun.

Ellen Thoraldsen fra Kuringen Bryggehotell i Åfjord Foto: Anders Furuset

Selger mer og mer via internett

Sennepsprodusenten Arctic Mustard var på stand sammen med Bodø-selskapet Saltenlaks.

- Vi er her og selger sennep fra Beiarn og laks fra Salten. Det er et samarbeid som fungerer fantastisk godt, sier selger .

Produktene fra Saltenlaks og er ikke til salgs i butikker på Østlandet, men daglig leder Yvonne Mari Løvgavlen forteller om nye salgskanaler.

- Men vi selger veldig mye laks i nettbutikken vår. Det er veldig effektivt. Vi bruker gelice, og selger på isopor. Vi sender stort sett ut mandager og tirsdager, så det ikke blir liggende over helga.

Også Kristoffersen i Arctic Mustard selger mye over internett.

- Nett er nok fremtiden. Tidligere var vi veldig opptatt av å komme inn i spesialbutikker og gourmetbutikker, men nå ser vi at vi har nesten like stor omsetning på nett. Men det er klart om en kommer inn i butikker som Meny, treffer en enda flere, sier han.

André Kristoffersen i Arctic Mustard Foto: Anders Furuset

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.