Rederiet Hav Line, som eier slaktebåten «Norwegian Gannet», har fått tilsagn på støtte fra Kystverket for å flytte godstransport fra vei til sjø. I utgangspunktet var tilsagnet på 20,1 millioner kroner, det er nå nedjustert til 13,9 millioner kroner.

Støtte er fordelt på tre periode. I første periode, som gikk fra januar 2018 til desember 2019, fraktet båten 15.219 tonn, mot opprinnelig planlagt 47.900 tonn. For de neste to periodene har rederiet nedjustert anslagene sine med rundt 25 prosent.

Teknisk innkjøringsfase

Slaktebåten har også fått støtte på 6 millioner kroner fra Enova og 3 millioner kroner fra Fylksekommunene på Vestlandet, skriver Teknisk Ukeblad.

Hav Line ønsker ikke å kommentere saken. I et vedtak Teknisk Ukeblad har fått innsyn i, skriver Kystverket:

«I sin perioderapport forklarer Havline den lavere godsoverføringen med at perioden har vært preget av oppstart for en nyvinning, og at det for en slik nyvinning er naturlig med en teknisk innkjøringsfase, med at det arbeides med å øke volumene. Havline forventer å øke volumene i søknadsperioden. Havlines egenvurdering av måloppnåelse er at det teoretisk sett er mulig å hente inn volum i senere perioder».

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.