Geir Wenberg er konsernsjef i Salten Aqua i Bodø, samt styreleder i familieselskapet Wenberg Fiskeoppdrett på Fauske, en knapp times biltur unna. Og han er ivrig sponsor av FK Bodø/Glimt som nylig spilte 2-2 mot Brann (som er en fotballklubb i Bergen) og i mai 2-2 mot Vålerenga .

- Aktive sponsorater krever noe av selskapet, men man får mye igjen. Det holder ikke med bare med å gi penger og henge noen plakater på stadioen, man må gjøre seg enda mer synlig enn det, for eksempel gjennom jevnlige møter med samarbeidspartnerne for å utvide samarbeidet så langt det er hensiktsmessig, sier han til IntraFish.

Ringvirkninger

Salten Aqua har samarbeidet med Bodø/Glimt gjennom flere år. Det har gitt ringvirkninger.

- Vi har brukt laksepengene til å holde fotballskoler og trenerforum flere steder der det produseres laks her i fylket, for eksempel i Bindalen, på Lovund og i Steigen, samt sju andre plasser i Nordland, sier Jannike Ramsvik til IntraFish.

Hun er leder marked og kommunikasjon i Bodø/Glimt.

Jannike Ramsvik (Bodø/Glimt), Geir Wenberg (Salten Aqua), Mona Mosti (Kobberløpet) og Jarle Solemdal (Salten Aqua). Foto: Bent-Are Jensen

For eksempel er der flere fotballag på Lovund etter at Bodø/Glimt engasjerte seg.

- Tidligere kom folk langveis fra til kampene våre. Der ble satt opp busser fra distriktene. Vi ønsker å gjenskape litt av den regioneffekten. Og laksesamarbeidet er et klart bidrag til det. Vi må gjøre hverandre gode, sier Ramsvik.

Wenberg framholder at Salten Aqua har vært pionér når det gjelder samarbeid med fotballen. Men også andre lakseselskaper andre steder i landet er aktive, for eksempel SalMar Akademiet og Rosenborg i Trondheim.

Årets laksekamp i Bodø går av stabelen mot Sarpsborg 08 på Aspmyra Stadion søndag 2. september. Det blir den åttende i rekken siden den første i 2011.

Menyen på kampen

- Laksen trekker publikum, sier Ramsvik.

I år består menyen av tre forskjellige retter: ei asiatisk inspirert laksesuppe, nudle-sashimi og én wraps med hvitløksrøyket laks (den som håvet inn NM i lakserøyking på Aqua Nor-messen i Trondheim i fjor sommer).

Laksekokk Rasmus Skoglund fra Stavanger, Bodø og Bocuse d’Or Europe 2018. Pressefoto

Menyen er satt sammen av kokken Rasmus Skoglund. Han bor i Stavanger, men er opprinnelig bodøgutt. Han jobber som mat- og menyansvarlig for en restaurantkjede som har hovedkontor i Bodø, vant bronse i Årets Kokk 2018. Han var også med å vinne kokkekonkurransen Bocuse d’Or Europe 2018.

Skoglund skal selv stå for matlagingen under kampen.

Prøvesmaking som stunt

Arrangørene skal gjøre et stunt ut av prøvesmakingen av menyen, med spesielt inviterte, inkludert representanter for «mannen i gata».

Tidligere år har Salten Aqua hatt stand med prøvesmaking i Glasshuset i Bodø i uka før laksekampen.

- Første gang, i 2011, var sushi ennå nytt for mange, så vi delte ut gratis billetter til alle som turte smake. Det bidro til at rundt 5.600 publikummere kom for å se kampen, og det gjorde begivenheten til årets best besøkte på Aspmyra. Kampen ble mer enn fotball, sier Wenberg.

Laksekampene består vanligvis av at publikum får et gratis laksemåltid i forkant av kampen, ikke bare en smaksprøve, men et skikkelig måltid av høy kvalitet.

To timer før kampstart åpner «Fanzone» mellom hovedtribunen og kunstgressbanen. Der blir det aktiviteter for barn og voksne, konkurranser, matservering, salg av supporterutstyr, musikk og diverse. I år blir der satt opp en gigantisk trailer med en enorm laksereklame på. Tilhengeren kan brukes både som scene og utstillingsarena.

Laksetraileren. Pressefoto

Det gratis laksemåltidet serveres først etter at du har levert billetten og passert sperringene inn til stadion.

Servitører er byens fotballkjendiser med Ørjan Berg i spissen. Han har opparbeidet seg ry internt i klubben som logistikksjef for laksekampene. Med seg har kjendisene Glimts småguttelag. De er alle ikledt t-skjorter med Salten Aqua-reklame.

- I år håper vi på 4.000 publikummere. Det vil være et brukbart og realistisk oppmøte, men kommer der 5.000, skal de også få mat, lover Wenberg.

Verdensmesterskapet i sushimosaikk

Første verdensmester i sushimosaikk ble Eksportutvalget for fisk (nå Norges sjømatråd). Den første rekorden var 8.374 biter og 20,30 kvadratmeter. Rekorden havnet i Guinness rekordbok (det er noe av poenget). Verdensmesterskapet hadde én deltaker (Sjømatrådet) og fant sted på den norske paviljongen på Verdensutstillingen i Shanghai i Kina i 2010.

Neste år hentet Salten Aqua og Bodø/Glimt rekorden hjem til Norge på Aspmyra.

Så slo bergenserne til med Brann og Lerøy i 2013.

Sjømatrådet tok over verdensrekorden i Polen i 2014. Siste sushi-bit ble lagt på plass av statsminister Erna Solberg.

Rekorden i 2015 er lite omtalt i Norge. Den ble tatt i Japan i januar det året. Se nederste avsnitt i DENNE artikkelen.

Den 14. august 2011 satte Salten Aqua og Bodø/Glimt for første gang verdensrekord i sushimosaikk. Det sikret plass i Guinness rekordbok. Mosaikken viste logoen til fotballklubben. Foto: Bent-Are Jensen

I 2016 tok Bodø/glimt og Salten Aqua OG partnere tilbake rekorden, men tapte mot Brann. Der fantes over 6.000 mette vitner på Aspmyra. Trøsten for nordlendingene er at de fortsatt holder verdensrekorden i sushimosaikk, enn så lenge.

Verdensrekorden i Bodø er 56,5 kvadratmeter, 800 kilo laks, 400 kilo ris, 200 liter ris-eddik, 480 kilo agurk og 10 kilo gressløk.

Laks.no på draktene

Underveis kom «Laks er viktig for Norge»-kampanjen. Salten Aqua fulgte opp med ideen om å sette www.laks.no på draktene til Bodø/Glimt. Etter hvert står reklamen på draktene til andre fotballag, brytelandslaget, sykkelrittet Arctic Race, med flere.

Så mange som ti andre lakseselskaper i Nordland støtter nå Bodø/Glimt: Cermaq, Nordlaks, NTS, JMJ Invest (Lisbeth Berg-Hansens familieselskap), Nyborg Industrier (Ole Johan Eilertsen, Slakteriet i Florø), Selsøyvik Havbruk, Atlantic Styro, Ballangen Sjøfarm og Sisomar.

Laksemann som har teknikken: Jarle Solemdal i Salten Aqua. Foto: Bent-Are Jensen

Skisport, laks og gruvedrift

Det som er spesielt med årets laksekamp, er at Bodø/Glimt og Salten Aqua har koblet seg opp med Kobberløpet.

Det er et skirenn som i år ble arrangert for 50. gang i en nedlagt gruveby, Sulitjelma, som ligger en og en halv times biltur rett inn i landet mot Sverige fra kystbyen Bodø. Kobberløpet har tre distanser pluss barneløp.

Og deltakelsen er begrenset. I år var der 1.200 deltakere. Flere sto på venteliste. Målet er at så mange som 2.000 skal delta den 6.april 2019. Folk blir noen ganger utfordret til å melde seg på, og der kommer lag fra bedrifter fra andre deler av landet.

- Påmeldingen åpnes i pausen, og den første påmeldingen vil være av én av våre skikjendiser. Hvem det er, vil vi gå ut med om en stund, sier Mona Mosti, daglig leder i Kobberløpet.

- Prosjektet vårt er å få folk i form med laks og idrett, sier Wenberg, som er blitt en stor sponsor også av Kobberløpet.

Sammen med Mosti og Ramsvik lover han en real folkefest den 2.september -- med mat, fotball, ski og kjendiser.

Mona Mosti (Kobberløpet), Jannike Ramsvik (Bodø/Glimt), Geir Wenberg (Salten Aqua) og Jarle Solemdal (Salten Aqua). Foto: Bent-Are Jensen

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss påFacebook,Linkedin ogTwitter, ellerabonner på vårt daglige nyhetsbrev.