Norsk sjømateksport seksdobles fram mot 2050. Kapasitet og standard på norske veier er allerede sprengt. Utslipp av klimagasser fra transport øker seks ganger fortere enn Norges samlede utslipp. Sjømateksport på kjøl baner veg for grønt skifte i norsk transport, skriver de i en pressemelding.
- Våre myndigheter har allerede slått fast at Norge skal være verdens fremste sjømatnasjon. Bærebjelkene for å nå målet er kunnskap, lønnsomhet og bærekraft. Sjømatnæringen har i løpet av kort tid gjort store miljøframskritt. Likevel skjer eksporten på nøyaktig samme måte som for 20 år siden: Med vogntog, skriver de.
Forskere har slått fast at Norges utslipp av klimagasser har økt med 5 prosent siden 1960. Transportsektorens utslipp har økt seks ganger raskere.
– Med en forventing til en seksdobling av sjømatproduksjonen de neste tiårene, har vi dessuten en utfordring når det gjelder kapasitet og standard på norske veier. Bæreevnen er allerede passert flere steder, sier regiondirektør Roar Melum i Norsk Lastebileierforbund i Trøndelag.
Havneselskaper, transportører og sjømatbedrifter i Midt-Norge vil teste ut eksport av fersk sjømat til Europa med båt. Det har miljøstiftelsen Bellona sansen for.
– Vi er opptatt av at miljøløsninger også må være økonomisk lønnsomme. Overføring av gods fra veg til sjø og bane har et større potensiale både miljømessig og økonomisk enn det som kommer frem fra både politisk hold og næringsaktører, sier Jan Kjetil Paulsen, Bellonas seniorrådgiver for skipsfart i pressemeldingen.
Alliansen mellom kysthavnene i de trønderske sjømatregionene Ytre Namdal og Hitra/Frøya investerer nå med tanke på fremtidig sjømateksport på kjøl.
– Flytter vi halvparten av dagens eksport over til kjøl, vil det bli 13.000 laksetrailere færre på norske veier. Dette tilsvarer mer enn 15.000 tonn CO2. Samtidig vil det redusere antall trafikkulykker, mener havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.