– Arbeidet med å videreutvikle verdikjeden og ytterligere styrke vår posisjon hos strategiske kunder fortsetter. Vi har dyktige og motiverte ansatte som jobber mot dette målet hver dag, sier konsernsjef Henning Beltestad i en melding onsdag morgen.

Lerøy Seafood Group fikk et driftsresultat eksklusive forlikskostnader og før verdijusteringer på 923 millioner kroner i andre kvartal 2022, sammenlignet med 583 millioner kroner i samme periode året før.

Samtidig var det ifølge estimater innhentet av TDN Direkt ventet et operasjonelt driftsresultat på 1.038 millioner kroner i kvartalet.

Omsetningen endte på 6,56 milliarder kroner, mot 5,30 milliarder kroner samme kvartal i fjor, mens den var ventet til 6,12 milliarder kroner.

Verdijusteringer knyttet til biologiske eiendeler var 1.036 millioner i kvartalet (686).

Sterk etterspørsel etter sjømat, herunder vesentlig bedre prisoppnåelse for konsernets hovedprodukter er den viktigste årsaken til forbedret inntjening sammenlignet mot tilsvarende periode i fjor, opplyses det i selskapets kvartalsrapport onsdag morgen.

Lerøy Seafood Group
  • En av verdens største lakseprodusenter, med produksjon stort sett langs hele kysten i Norge
  • Kontrollerer hele verdikjeden, fra settefisk og matfisk til slakting og foredling
  • Eier sammen med Salmar 50/50 av Scottish Sea Farms
  • Lerøy Seafood Group eier også Lerøy Havfisk, som er Norges største torskerederi, samt Lerøy Norway Seafood som driver mottak og foredling av villfisk
  • Familien Møgster fra Austevoll er via Austevoll Seafood dominerende eier i det børsnoterte sjømatkonsernet

Slaktevolumene var allerede offentliggjort, gjennom en såkalt «trading update» publisert 7. juli. Der fremgikk det at selskapet slaktet 33.100 tonn laks i andre kvartal, hvorav 5.800 tonn var ørret. I tillegg fisket Havfisk 18.600 tonn, hvorav 3.800 tonn var torsk.

Justerer slaktevolum

Lerøy Seafoods totale slaktevolum i 2022 ventes å bli på rundt 203.000 tonn, som er nedjustert fra guidingen på 208.000 tonn. Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

For konsolidert virksomhet forventer Lerøy Seafood Group per i dag å slakte om lag 180.000 tonn i 2022, som er nedjustert fra om lag 185.000 tonn i forrige rapport. Konsernets andel fra felles kontrollert virksomhet forventes fortsatt å bli om lag 23.000 tonn. Dette inkluderer forventet volum fra Scottish Sea Farms Ltd sitt nylig kjøpte Grieg Seafood UK.

Har tatt tap

I mai i år blde det kjent at lakseselskapene Bremnes Seashore, Cermaq, Grieg Seafood, Lerøy Seafood Group, Mowi og Salmar hadde inngått et forlik på mange hundre millioner kroner etter å ha blitt saksøkt for konkurransebegrensende adferd i USA.

Lerøy Seafood group har i 2. kvartal tatt høyde for det og foretatt avsetninger:

«Som tidligere meddelt er kostnadene knyttet til erstatningssøksmål i Nord-Amerika betydelige. Konsernet har i andre kvartal kostnadsført påløpte kostnader, og foretatt avsetninger, totalt NOK 211 millioner i tilknytning til de sivile søksmål i Nord-Amerika. Kostnadene omfatter betydelige advokatsalær, andre relaterte utgifter, samt forlik. Det vises for øvrig til konsernets siste årsrapport»

I går, tirsdag ble det kjent at Grieg Seafood tar kostnader på 155 millioner kroner knyttet til denne saken.

Forventer et bedre tredjekvartal

Lerøy Seafood Group-styrets forventning nå er at inntjeningen i tredje kvartal 2022 blir vesentlig bedre enn i tredje kvartal 2021. Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Videre ventes inntjeningen for året 2022 som helhet å bli vesentlig bedre enn i 2021.

Selskapet opplyser videre at kontraktsandel for laks i tredje kvartal 2022 er på rundt 35 prosent.

Videre ventes det lavere kostnader for oppdrettsvirksomheten i andre halvår 2022 enn i første halvår 2022.

Selskapet viser til ekstrem prisutvikling på sjømat og kostnadsinflasjon i så å si alle innsatsfaktorer preger resultatene i segmentet VAP, salg og distribusjon.

– Konsernet leverer en stor andel av sine produkter på kontrakter til strategiske kunder i sluttmarkedene, og det tar tid å fullt ut få reflektert høyere priser og kostnadsinflasjon på innsatsfaktorer, slik som transportkost, ut i markedene, skriver selskapet.