Slik gikk det med Pelagia i tredje kvartal

Industrigiganten Pelagia økte omsetningen kraftig. Men resultatet ligger alt i alt bak fjoråret.

Egil Magne Haugstad er administrerende direktør i Pelagia.
Egil Magne Haugstad er administrerende direktør i Pelagia.Foto: Rune Kristian Ellingsen

Industriselskapet Pelagia hadde en omsetning på rett under 4,2 milliarder kroner i tredje kvartal i år, mot litt over 3,2 milliarder i samme periode i fjor.

Selskapet driver i hovedsak med produksjon av fiskeolje og fiskemel til havbruksnæringen, lager menneskemat av makrell, sild og lodde, samt lager omega-3-ingredienser til kosttilskudd/farmasi.

Bedre tilgang

Ifølge kvartalsrapporten økte Pelagia råstoffvolumet i konsumsegmentet sitt, altså den fisken som blir mat, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Hovedforklaringen er mer sild og nordsjøsild.

– For makrell er bedre tilgjengelighet i norsk sone forklaringen. Mindre makrell vil derfor bli fangstet i britisk sone i fjerde kvartal av den norske flåten. Dette er derfor mest et «timing»-tema, skriver Pelagia.

Gjennom hovedsesongen ser etterspørselen etter pelagisk fisk som mat ut til å være bra, melder selskapet. Verdien av lagerbeholdningen har økt betydelig gjennom høysesongen på grunn av svært høye priser, spesielt for makrellen.

Selskapet omtaler også den ventede kvotenedgangen på 22 prosent for makrell, med havforskernes kvoteråd som kom tidligere i år.

Lavere enn i fjor

Driftsresultatet til konsernet endte på 515 millioner kroner, mot 565 millioner kroner i tredje kvartal i fjor. Resultat før skatt var på 327 millioner kroner, mot 380 millioner i fjor.

For hele året ligger Pelagia med en høyere omsetning enn så langt i fjor, med 10 milliarder mot nær 8,8 milliarder på samme tid i fjor. Men resultat før skatt, som er 523 millioner kroner så langt i år, var høyere på samme tidspunkt i fjor, da den var 755 millioner kroner.

Administrerende direktør Egil Magne Haugstad ønsker ikke å kommentere denne saken.

Landingsforpliktelser

Pelagia viser også til landingsforpliktelser som er innført i Storbritannia/Skottland, som gjør at en del råvarer som historisk er landet i Norge av britiske og skotske fartøy nå landes delvis i disse landene.

– Dette øker konkurransen mellom de norske budgiverne om råvarer, skriver Pelagia, og legger til at selskapet er til stede med fabrikker i begge markeder.

Bedre i Peru

Fôrdivisjonen til Pelagia, som blant annet lager fôrprodukter til havbruksnæringen, hadde en liten nedgang i råvarevolumet i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Hovedforklaringen er planlagt vedlikehold ved en av fabrikkene.

Tidligere har værfenomenet El Niño skapt trøbbel for det viktige ansjosfisket i Peru, som står for mye av verdens fiskefôrråvarer, men fisket er nå tilbake. Ansjosfiskekvoten i Peru er satt til 2,51 millioner tonn for neste sesong, noe som er noe høyere enn forventet

– På grunn av bedre produksjon av olje har markedsprisene for fiskeolje svekket seg noe, men vi forventer at prisen vil stabilisere seg inn i 2025, skriver Pelagia.

Selskapet skriver at den nåværende etterspørselen etter fiskemel er høy, og lagrene er begrenset.

Sterkt helsekostmarked

Konsernet driver også med helsekost, og Pelagia skriver at dette segmentet har holdt seg sterkt.

– Med økt fangst og forbedret oljeutnyttelse i Peru forrige sesong, ser vi lavere råvarepriser for olje til Omega-3-markedet.

Men prisreduksjonen har også ført til noe usikkerhet om prisnivået i Omega-3-markedet.

(Vilkår)
Publisert 14. november 2024, kl. 09.56Oppdatert 14. november 2024, kl. 09.56