– Det er kort og godt ingen nåde for villaks og sjøørret i Hardangerfjorden. Nå blir det to år til med lidelse for de allerede hardt prøvede bestandene i Hardanger, uttaler generalsekretær Torfinn Evensen i Norske Lakseelver, i en pressemelding. Norske Lakseelver organiserer elveeiere over hele Norge.

To andre problemområder har vært Nordmøre og Sør-Trøndelag (sone 6) og Nord-Trøndelag med Bindal (sone 7). Disse har scoret gult ved tidligere anledninger, men fikk nå grønt av fiskeriministeren. Dette er i tråd med ekspertgruppens vurdering for sone 6, men ikke for sone 7.

Evensen mener en føre-var-tilnærming burde gitt gult også i sone 7, påpeker organisasjonen i sin pressemelding.

At Andøya til Senja får gult lys, er også bekymringsverdig, mener Norske Lakseelver. Her har det tidligere vært grønt, men organisasjonen hevder at produksjonspresset sørger nå for at opptil 30 prosent av villaksen dør også her.

– Vi skal huske på at grenseverdiene i trafikklyssystemet er så liberale at gult faktisk betyr at man kan fortsette produksjon av oppdrettslaks mens lakselusa dreper inntil 30 prosent av villaksen, for ikke å snakke om sjøørret, som foreløpig ikke teller i det hele tatt, avslutter Evensen.

Flere ble overrasket over gult lys i PO3

Norske Lakseelver er ikke alene om å bli overrasket over at produksjonsområde 3 (PO3), som går fra Karmøy til Sotra, ble gult og ikke rødt.

Som IntraFish skriver tirsdag, ble aksjeanalytikere i både Sparebank 1 Markets og Pareto Securities overrasket. De merker seg at Lerøy Seafood Group, som har rundt 25 prosent av kapasiteten sin i PO3, er den relative vinneren blant de børsnoterte på at det ikke blir nedtrekk der.

Under Arendalsuka i sommer arrangerte oppdrettere i PO3 og PO4 sammen med konsulentselskapet Inaq et seminar om nettopp trafikklyssystemet. Der ble det sådd tvil om Havforskningsinstituttets undersøkelser rundt lakselus på vill laksefisk i området.

- En svart dag

Norges Jeger- og Fiskerforbund mener regjeringens forsøk på å styre produksjonen innen oppdrettsnæringen med trafikklyssystemet framstår som både tafatt og fargeløst.

- Dessverre ble dette en svart dag for de ville laksefiskene langs store deler av kysten, skriver forbundet i en pressemelding i formiddag.

- Dette er skuffende, da trafikklyssystemet i seg selv kunne vært et viktig virkemiddel på veien mot en mer miljømessig bærekraftig oppdrettsnæring, legger de til.

Les også: