Salten Fiskeindustri overtar MaxMats anlegg

Salten Fiskeindustri undertegnet lørdag en intensjonsavtale med Insula som innebærer overtakelse av MaxMat sine produksjonsanlegg i Bodø.

Om Salten Fiskeindustri AS

• Etablert i 2016
  • Eies av Sigurd Rydland, Per Ståle Lundbakk og Salten Aqua Gruppen
  • Salten Fiskeindustri er morselskap i et nytt konsern, som er under oppbygging i Bodø.
  • Konsernet har 3 datterselskaper:
  • Nordnorsk Klippfiskkompani som skal drive klippfiskproduksjon i MaxMats fabrikkbygg på Rønvikleira
  • Bodø Fiskemottak som skal drive fiskekjøp i Pelagia sine lokaler i Bodø Havn
  • Taste of North som driver produksjon av klippfisk og lutefisk i Tysfjord

Om Insula AS

• Nordisk sjømatkonsern etablert i 2015, med fokus på produktutvikling, produksjon og salg av foredlet sjømat til konsummarkedet.
  • Hovedkontor på Leknes i Lofoten, Norge.
  • Eies av Kverva AS og selskapets ledelse.
  • Har følgende bedriftsportefølje:
  • Norge: Lofotprodukt AS, Fiskcentralen AS, Lofoten Aqua AS, MaxMat AS, Sjøfrisk Norge AS, Frøya Salmon AS, Tobø Fisk AS, First Seafood AS, Berggren AS og Conchilia AS.
  • Sverige: Marenor AB, Lofotprodukt Sverige AB og Lobster Seafood AB.
  • Danmark: Amanda Seafoods AS.

Partene er enige om rammene for avtaleverket knyttet til overtakelsen, hvor juridisk formalisering skal gjennomføres straks etter fellesferien, heter det i en pressemelding fra Salten Fiskeindustri.

Gjennom oppkjøpet av MaxMat vil Salten Fiskeindustri i siste halvdel av 2018 overta leieforpliktelsene til MaxMat sin lokalisering på Rønvikleira og på Alstad i Bodø.

MaxMat som merkenavn skal fortsatt beholdes av Insula.

- Avtalen sikrer at vår planlagte klippfisksatsing i Bodø har funnet en god lokalisering i tidsriktige lokaler sier daglig leder Sigurd Rydland i Salten Fiskeindustri i meldingen.

Han legger til at avtalen ikke hadde vært mulig uten Salten Aqua-gruppens engasjement for bearbeiding av laks i samme bygningsmasse.

Daglig leder Geir Wenberg i Salten Aqua sier i meldingen at han er fornøyd med at det nå er fremforhandlet en god, felles løsning som sikrer lokal bearbeiding av lokalt/regionalt råstoff -- både innenfor hvitfisk og laks.

- At dette tidsmessig, uten særlig avbrudd, avløser vedtatt nedleggelse av dagens drift, er svært godt nytt for arbeidsmarkedet -– og Bodø som by, sier Wenberg.

Administrerende direktør i Insula, Sigvald Rist, er glad for løsningen som nå er fremforhandlet.

- Insula har vært opptatt av å finne løsninger som ivaretar fortsatt verdiskapning i Bodø. Denne avtalen gir grunnlag for etablering av ny næringsmiddelproduksjon i MaxMats lokaler etter avviklingen av vår aktivitet her, og vi håper dette vil gi anledning for våre ansatte til å søke nye muligheter i Salten Fiskeindustri når disse er etablert, sier Rist i pressemeldingen.

Avtalen innebærer også at Insula og Salten Fiskeindustri inngår industrielt samarbeid knyttet til produksjon og salg av lutefisk i det norske dagligvaremarkedet og klippfisk i det nordiske markedet.

Rist mener kombinasjonen av Salten Fiskeindustris kompetanse på produksjon av disse produktene i Nord-Norge, og Insulas styrke innen utvikling, salg og merkevarebygging i det nordiske dagligvare- og storhusholdningsmarkedet, vil være til glede for begge parter.

Betingelsene rundt overdragelsene er konfidensielle mellom partene