Skamik vekstvinner blant teknologiselskaper i Norge

Med sin behandling for lakseavlusing har selskapet Skamik fra Nord-Trøndelag vunnet prisen for årets raskest voksende teknologiselskap.

Skamik ble etablert i 2009, med formål om å utvikle løsninger som hjelper oppdretteren med å nå viktige mål om bærekraft og vekst i produksjonen. Skamiks avluser er en kjemikaliefri og mekanisk metode for fjerning, oppsamling og destruering av lakselus. Med en omsetningsvekst på 5479 % i 2016 kåres selskapet som vinner av Fast 50 2017. På de to neste plassene kommer Entry as med 2895 % vekst og Com4 as med 2547 % vekst, skriver Deloitte i en pressemelding.

– Vi gratulerer alle på Fast 50-listen med svært gode resultater, og spesielt vinneren Skamik as med prisen som Norges raskest voksende teknologiselskap i 2016, sier Andreas Enger, partner i revisjons- og rådgivningsfirmaet Deloitte, som er ansvarlig for Fast 50-studien.

Skamik as er eid av Oppdretternes Miljøservice as, Norsk Fisketransport as, Moen Marin Group as, Geir Skarstad og Frode Mikalsen.

Deloitte Technology Fast 50 er en årlig kåring av de 50 raskest voksende teknologiselskapene i Norge basert på en prosentvis årlig vekst i omsetningen over en fireårsperiode, frem til og med siste innleverte regnskap for kalenderåret 2016.