Åpner sjømatfokusert innovasjonslab

Den sjømatfokuserte innovasjonslaben skal ha fokus på digitalisering og nye teknologier for sjømatsektoren.

Det skriver selskapet i en pressemelding.

DigitalSeafood Innovation lab vil bli lokalisert i selskapets kontorer i Molde og åpnes fredag denne uken.

Selskapet opplyser at den nye laben vil gi Maritech-teamet, kunder og samarbeidspartnere en plass, atmosfære og kultur for å samarbeide om å bygge innovative løsninger for sporbarhet, prosesskontroll og automatisering gjennom sjømatverdikjeden.

Målet med laben er å undersøke bruken av nye konsepter og teknologier som IoT, store data, business intelligence, elektronisk samarbeid, automatisering, maskinlæring, kunstig intelligens, utvidet virkelighet og blockchain for å evaluere og utnytte toppmoderne teknologi i nye, smarte løsninger for sjømatsektoren.

– Gjennom åpningen av innovasjonslaben skaper vi et samarbeidsmiljø for bransjen der vi ved å anvende prinsippene fra «design thinking», kan kombinere kunnskap om sjømatsektoren med dyp teknologikompetanse for å finne de mest presserende behovene til våre kunder og komme opp med umiddelbare og praktiske løsninger, sier driftsdirektør Odd Arne Kristengård i Maritech i pressemeldingen.