Cargill åpnet ny og stor fôrfabrikk

Cargill har åpnet sin største og mest moderne fôrfabrikk for reker i Ecuador. Nær 65 millioner dollar er investert i den nye rekefôrfabrikken.

– Med denne investeringen på omtrent 65 millioner dollar vil Cargill generere 150 arbeidsplasser direkte, og ytterligere 500 indirekte. Dette vil gi et løft til den lokale økonomien, og bidra til teknologi- og kunnskapsoverføring innen ernæring og tjenester for rekeindustrien, skriver selskapet i en pressemelding.

Fabrikken har kapasitet til å produsere 165 000 tonn fôr årlig for Cargill, som utgjør omtrent 20 prosent av de 800.000 tonn fôr som er nåværende markedsetterspørsel i Ecuador. Landet er et av verdens største rekeproduserende land, som også kjent for rekeprodukter med en høy grad av kvalitet og bærekraft. Tidligere i år lanserte den ecuadorianske sjømatindustrien initiativet Sustainable Shrimp Partnership (SSP), en sertifiseringsordning basert på ASC standardene som også inkluderer vannkvalitet, sporing og antibiotika bruk.