Har overlevert Norges mest avanserte servicekatamaran

Grovfjord Mek. Verksted har overlevert Norges mest avanserte servicekatamaran til Cermaq Norway.

Cermaqs nye servicekatamaran

Båten som nå er levert er en stor servicekatamaran i aluminium med hoveddimensjoner 25,5x12m, og er utstyrt med tre kraner på henholdsvis 150, 50 og 12 tonnmeter, fire vinsjer på 80 og 3x 20 tonn, fire capstaner på henholdsvis 5 og 3x3 tonn, haikjeft, hydrauliske andøvere og hekkrull og et skiveholdersystem.

Båten er bygget med et romslig rorhus med 2 manøverposisjoner, kontor, pentry og sittegruppe. I tillegg et stort dekkshus som inneholder en stor messe, bysse, 3 lugarer, dusj/toalett rom, 2 garderober, ROV-garasje/verksted samt tørkerom.

Under dekk er det videre en dobbel lugar med dusj/toalett rom samt et stort lasterom (35-40m3) i hvert enkelt skrog. Brennolje og ferskvannskapasiteten er 55.000 og 28.000 liter.

Det opplyser selskapet i en pressemelding.

- Mange av Cermaq’s ønsker og krav har vært utfordrende for oss å løse, men i fellesskap har vi kommet fram til gode løsninger. Eksempelvis lasterom i hvert skrog, vi kjenner ikke til at det har vært levert en servicekatamaran med lasterom tidligere, med de utfordringer dette skaper med hensyn på plassering av utstyr, skriver Grovfjord Mek. Verksted i en pressemelding.

Cermaq skal bruke fartøyet i ulike operasjoner, som fortøyningsarbeid, luse-bekjempelse, slepe-oppdrag og diverse merd-arbeid på Cermaq sine lokaliteter i Nordland.

- Cermaq investerer mye i utvikling og oppgradering av produksjonen, og vi gjør store innkjøp fra lokale leverandører. Med den nye båten styrker vi kapasiteten vår og får en servicebåt med svært avansert utstyr til å takle varierte og utfordrende oppgaver, sier Frode Holmvåg, leder sjø Nordland i Cermaq.

Dette er den fjerde båten Grovfjord Mek. Verksted leverer til Cermaq, i tillegg at selskapet har to lokalitetsbåter under bygging for snarlig levering.

4bb63500cd38d5ea0dba46e6a1600aaf Cermaqs nye servicekatamaran. Foto: Grovfjord Mek. Verksted