Grieg Seafood bestiller fôrflåte fra Bergen Group Sjøsterk

I løpet av tre måneder har Bergen Group Sjøsterk vunnet kontrakter på fem fôrflåter med en samlet verdi på nærmere 100 millioner kroner.

Fôrflåten som skal leveres Grieg Seafood asa er på 17 x 27 meter og har en samlet lastekapasitet på 500 tonn. Flåten er planlagt for bruk i Finnmark, og vil derfor få en utrustning som er ekstra dimensjonert for bruk på eksponerte lokaliteter som er utsatt for krevende værforhold og ekstra kalde temperaturer, heter det i en pressemelding.

– Bergen Group har klare ambisjoner om å vokse som en utstyrs- og serviceleverandør inn mot oppdrettsnæringen, og kjøpet av Sjøsterk-selskapet var en viktig del av denne satsingen. Derfor er vi stolte av at vi siden overtagelsen i juli i år har klart å bygge en ordreserve på til sammen fem flåter med en samlet produksjonsverdi på nærmere 100 millioner kroner, sier konsernsjef Torgeir Nærø i Bergen Group i meldingen.

Konsernsjefen vurderer fôrflåtemarkedet som et utfordrende marked med spennende potensial.

Tre av fôrflåtene Bergen Group Sjøsterk skal levere er til Nordlaks Oppdrett. De bygger også en betonglekter for Osland Havbruk. I tillegg har de bygget den nye betongmerden til Engesund Fiskeoppdrett ved anlegget sitt på Stamsneset i Bergen.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev. Her finner du ett sett med ordforklaringer for næringen.