Skretting vil legge ned fôrfabrikk i Skottland

På grunn av overkapasitet i markedet og det at Marine Harvest snart åpner sin egen fôrfabrikk, gjør at Skretting planlegger å stenge sin fabrikk i Skottland.

(Oppdatert med nytt avsnitt om produksjon nederst kl 15:16)

Selskapet skriver i en pressemelding at de har vært i en prosess med de ansatte med sikte på stenge fabrikken mot slutten av april 2019.

Nutreco-eide Skretting sier at målet er å redusere overkapasiteten i fôrmarkedet i regionen, og få en bedre utnyttelse på selskapets eksisterende fabrikker i Europa. En har ikke planer om å stoppe produksjonen i andre markeder og vil fortsette å følge selskapets vekststrategi.

Ikke bærekraftig

- Dessverre opplever vi ustabile markedsforhold i Storbritannia. Når en ny stor fôrfabrikk kommer i drift i Skottland tidlig i 2019, så er den totale fôrkapasiteten i regionen forventet å overgå kapasiteten i markedet med 50 prosent. Dette drar ned prisene og fører til et ikke bærekraftig kommersielt miljø, sier konsernsjef Therese Log Bergjord i Skretting.

Skretting vil fortsette å levere fôr til det britiske markeder der det er lønnsomt.

- Dette er en tøff beslutning for Skrettings ledelse og vår eier, Nutreco, gitt de implikasjoner det får for våre lokale ansatte og partnere, påpekes det i pressemeldingen.

Rundt 100 ansatte kan miste jobbene sine.

- Vi jobber nå først og fremst for å finne gode løsninger for våre ansatte, kunder, leverandører og partnere i Storbritannia, sier Bergjord.

Produksjon rundt 100.000 tonn

Bergjord i Skretting opplyser i en SMS til IntraFish at produksjonen ved fabrikken de seneste årene har vært rundt 100.000 tonn. Kapasiteten er «noe høyere».

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev. Her finner du ett sett med ordforklaringer for næringen.