Risnes ny sjef i Bergen Group Sjøsterk

Øyvind Risnes går nå inn som daglig leder i Bergen Group Sjøsterk – som blant annet bygger fôrflåter til havbruk.

Han har flere års erfaring fra fôrprodusenten Ewos, og har de siste ni årene vært en del av konsernledelsen i Bergen Group. Han vil fortsatt ivareta en del konsernfunksjoner kombinert med sin nye rolle.

Samtidig er Frode Johansson hentet inn som tilbuds- og prosjektleder.

- Da vi kjøpte Sjøsterk fra Backe Bergen i juli 2018, fikk vi også med oss fem ansatte med omfattende produksjonserfaring fra tørrdokken på Stamsneset under ledelse av produksjonsleder Per Bessesen. Nå supplerer vi denne solide gjengen med å hente inn ytterligere havbrukskunnskap og en styrket produksjonsledelse, sier Øyvind Risnes i en pressemelding.

7049adb59405940d67d96f8741308263 Produksjonsleder Per Bessesen (t.v.) og tilbuds- og prosjektleder Frode Johansson i Bergen Group Sjøsterk. Pressefoto

Siden Bergen Group overtok virksomheten, er det landet ordrer for godt over 100 millioner kroner fordelt på seks ulike flåteprosjekter. Den første er nå under levering, og de fem neste skal produsere og leveres i løpet av de tre første kvartalene i 2019.

Risnes sier i meldingen at han opplever markedet for flytende betongkonstruksjoner som fremtidsrettet. Bedriften arbeider med å videreutvikle nye generasjoner fôrflåter og serviceflåter til havbru.

Bergen Group Sjøsterk er et heleid datterselskap av Bergen Group som i februar fusjonerer med Endúr Holding og samtidig endrer navn til Endúr ASA.

Bergen Group Sjøsterk vil fra samme tid endre navn til Endúr Sjøsterk. Endúr ASA blir et vestlandsbasert industrikonsern og leverandør av produkter og tjenester til maritim service, akvakultur og olje og gass-bransjene.

Konsernet får til sammen nærmere 400 ansatte og en samlet ordrebok på rundt 1 milliard kroner.

Bergen Group Sjøsterk AS gikk ut av 2018 med en kraftig økning i produksjonsvolumet etter å ha tegnet nye ordrer for over 100 millioner kroner i løpet av 2. halvår. Nå styrkes ledelsen i selskapet for å forberede for ytterligere vekst.

bf032cb0e4687e13958e7aaff9ff272c Tørrdokk. Bergen Group Sjøsterk. Pressefoto

Se Også

Samarbeider om utvikling av lukket betongmerd

De to selskapene har inngått en kommersialiseringsavtale om videreutvikling og produksjon av et nyutviklet lukket betongmerd for produksjon av større smolt.