Vaksinesalget økte i 2018

Det ble omsatt 352 millioner vaksinedoser i Norge i 2018, opp 25 millioner doser fra 2017, melder MSD Animal Health.

Vaksinestatistikk

• Både MSD Animal Health og konkurrenten Pharmaq publiserer månedlige vaksinetall
  • Begge selskapene publiserer tall som omfatter all omsetning, ikke bare egne vaksiner
  • MSD Animal Health henter tallene fra Farmastat (Farmastat Norske legemiddelstatistikk AS), som igjen baserer seg på rapporter fra grossisters salg til sluttbruker
  • Pharmaq sine tall har de hentet inn fra grossister og egne systemer (ikke Farmastat-tall)
  • Tallene er brutt ned på ulike typer vaksiner (hvor mange komponenter de inneholder) samt art (ørret og laks). Multivaksiner kan også inneholde en PD-komponent.
Kilder: MSD Animal Health og Pharmaq. Oppdatert februar 2018.

I desember isolert sett ble det solgt 14,8 millioner doser, mot 8,4 millioner doser samme måned året før.

Salget av PD–vaksiner i 2018 endte på 129 millioner doser, mot 128 millioner doser i 2017.

- Sammenfatter vi dette med utsettstatistikken til Fiskeridirektoratet, ser vi at det ble satt ut 133 millioner laks i områdene Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland og Agder. Selv om ikke det blir helt riktig, blant annet fordi fisk satt ut i januar i 2018 ble vaksinert på høsten 2017, og fisk vaksinert høst 2018 skal sjøsettes nå på nyåret, kan vi i grove trekk si at mesteparten av fisken i disse områdene er vaksinert mot PD, sier teknisk sjef Ingebjørg Sævareid i MSD i pressemeldingen.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev. Her finner du ett sett med ordforklaringer for næringen.