Mørenot kjøper ut Sivertsen, overtar hele Bøteriet

Gründer Tarald Sivertsen selger seg ut, men beholder Slip1.

Mørenot, som er en global utvikler og produsent av utstyr og tjenester til fiskeri-, havbruks- og offshorenæringen, har i flere år vært minoritetseier i Bøteriet AS.

Servicestasjon

Nå overtar selskapet resten av eierskapet fra Breivei AS, som er eid av gründeren Tarald Sivertsen.

- Med sitt nettverk og unike kunnskap om bransjen, har Tarald Sivertsen bygget opp Bøteriet til et solid selskap med sterke relasjoner til sine kunder. Det er investert tungt i HMS, kompetanse og utstyr ved det som er blitt en av landets mest moderne servicestasjoner. Vi ser nå frem til å videreføre det gode arbeidet, sier Arne Birkeland, konsernsjef i Mørenot i en pressemelding.

Et knutepunkt

Bøteriet, som driver med service og reparasjon av utstyr til havbruksnæringen, har 20 ansatte i Nordfold i Steigen. Selskapet har vokst jevnt og trutt over flere år og nådde en rekordomsetning på nesten 35 millioner kroner i 2018.

- Beliggenheten er et knutepunkt i en viktig region. Ikke bare styrker oppkjøpet Mørenots tilstedeværelse i Nord-Norge, vi kan også utnytte kapasiteten på de ulike anleggene våre enda bedre, til det beste for kundene. Vi ser videre muligheter for å bygge en enda større virksomhet basert på vår brede produktportefølje, sier Jan Eskil Hollen, administrerende direktør i Mørenot Aquaculture i meldingen.

Investeringsfondet FSN Capital V kjøpte seg i fjor inn i Mørenot for å ytterligere utvikle konsernets sterke posisjon innen havbruk og fiskeri.

- Dette er en strategisk viktig investering og vi støtter ledelsen fullt ut i den satsingen vi nå er inne i, sier Ola Kvalheim, Investment manager i FSN Capital.

Fortsetter å eie slipen

Gründeren sier at Mørenots intensjon om å satse tungt i Steigen, var avgjørende for at de fant en løsning sammen.

- At Bøteriet blir en del av Mørenot, og deres videre satsing, vil være udelt positivt både for de ansatte og kundene, sier Sivertsen.

Bøteriet AS eier i dag virksomheten Slip1 AS, som i Helnessund i Steigen driver vedlikehold av båter og verkstedtjenester for fiskeri- og oppdrettsbransjen. I forbindelse med at Mørenot blir eneeier i Bøteriet, overdras eierskapet til Slip1 AS til Tarald Sivertsen.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev. Her finner du ett sett med ordforklaringer for næringen.