Døpte ny prosessbåt

Den 43 meter lange prosessbåten «Taupo», som kan laste 300 tonn fisk, ble i helgen døpt i Haugesund.

«Taupo» er første skip i en ny serie prosessbåter for oppdrettsnæringen utviklet av rederiet Napier i samarbeid med skipsdesignerne i Heimli og verftet Fitjar Mek. Verksted.

Napier har 10 års erfaring med prosessbåt som avliver, bløgger og kjøler ned laksen og transporterer den til slakteriet.

I forkant av dåpen hadde Napier og Amar Group invitert gjester til en demonstrasjon av «Taupo» der båten torsdag hentet laks fra en merd og fredag leverte den til Espevær Laks sitt slakteri i Langevåg på Bømlo.

07a7ee4dbc6a6daeb98d0b0871ccbc20 DØPT: Et stort oppbud av gjester fra inn- og utland møtte opp for «Taupos» dåp. Foto: Pressefoto

– Jeg har stor tro på at dette er fremtidens måte å transportere laks fra merd til slakteri. Fisken blir avlivet raskt og slipper stress. Det gir en bedre kvalitet på sluttproduktet og en unngår tap av fisk under transporten til slakteri, sier Bjørn M. Apeland i en pressemelding. Gjennom Amar Group eier han 25 prosent av aksjene i Napier.

Daglig leder i Napier, Kjell Tufteland, påpeker at løsningen gir god fiskevelferd med mindre stress for fisken og effektiv transport.

– Her transporterer vi ikke vann med litt fisk i. Det er fisken som utgjør mesteparten av volumet. Så vet vi også at kvaliteten på sluttproduktet blir førsteklasses, sier Tufteland i pressemeldingen.