Roboter skal børste nøter rene

Mørenot Robotics har utviklet en robot som ifølge dem holder nøter rene uten spyling. Torsdag demonstrerte de det nye produktet for Kvarøy Fiskeoppdrett på Helgeland.

Roboten, som har fått navnet Netrobot, er utviklet av Plastfabrikken i Bodø, i samarbeid med Mørenot Aquaculture og pilotkunder. Arbeidet har pågått i to år. Plastfabrikken har i flere år solgt utstyr til oljevernberedskap.

IntraFish omtalte konseptet i februar i fjor også.

– Markedet for oljevernutstyr ble også hardt rammet av oljekrisen og vi måtte omstille raskt. Vi fikk etter hvert oppdrettsnæringen i Norge som vårt nye marked. Det siste produktet vi utviklet og solgte var en oljevernrobot – en robot som samlet oljesøl i strandsonen der det er vanskelig å komme til med tradisjonelt utstyr. Vi har tatt med oss mye av denne robotkompetansen over i Netrotot, sier daglig leder Rune Rørstad i Mørenot Robotics i meldingen.

Enheten veier 15 kilo. Den glir ned og opp, og sideveis på innsiden av nota – og børster lett på notlinet. To thrustere skyder den mot notvegger, mens fire thrustere skyver den opp og ned nota. Den er som navnet antyder helautomatisk, og trenger ikke å styres.

Selskapet melder at de har inngått flere avtaler de seneste månedene, og at de nå skal utplassere roboter langs hele kysten. Enhetene selges ikke – de leies ut.

– Vi har allerede avtale om utleie av ti enheter, opplyser selskapet til IntraFish. De fleste vil imidlertid ikke bli tatt i bruk før nærmere «sesongen» for begroing, som begynner på våren.

Vurderer å leie

Kvarøy Fiskeoppdrett vurderer også å inngå avtale med selskapet.

– Vi ønsker ikke å bruke kobberimpregnering på nøtene våre og det betyr at vi må spyle ofte. Det sliter på nota og på fisken vår, sier driftssjef Håvard Olsen i Kvarøy Fiskeoppdrett i meldingen.

Han sier at selskapet vurderer å inngå avtale om å leie roboter til alle merdene sine fra tidlig i mai.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev. Her finner du ett sett med ordforklaringer for næringen.