MSD Animal Health kjøper norsk fiskehelseselskap

Scan Aqua AS blir oppkjøpt av MSD Animal Health og går inn i selskapets produktportefølje til fisk.

MSD Animal Health har signert en endelig avtale om kjøp av Scan Aqua AS, den operasjonelle delen av Scanvacc AS. Selskapene vil ikke gå ut med detaljene rundt kjøpet.

Oppkjøpet av Scan Aqua inkluderer den reseptbelagte produktporteføljen som også består av de to hovedproduktene AQUI-S og Finquel. AQUI-S er et beroligende middel til bruk under behandling, pumping, transport og annen håndtering av laks og regnbueørret. Finquel er et mye brukt hurtigvirkende bedøvelsesmiddel til atlantisk laks, regnbueørret og torsk. Finquel brukes ofte under vaksinasjon, lusetelling og andre håndteringssituasjoner der fisken skal bedøves.

– Kjøpet av Scan Aqua er en del av MSD Animal Healths satsing på videre investeringer innen fiskehelse- og velferd i tillegg til satsingen vi har på nye løsninger for våre kunder. Vaksinasjon er en viktig brikke for forebyggende fiskehelse, og bruken av sedativer komplementerer denne tilnærmingen, sier administrerende direktør Dafydd Morris i MSD Animal Health Norge i en pressemelding.

– Vi er glade for å kunne jobbe med MSD Animal Health. De er den ideelle partneren for oss, og dette gjør at vi kan realisere det fulle potensialet for våre produkter til fisk i Norge og i andre markeder, sier administrerende direktør Ole Kristian Kaurstad i Scanvacc i pressemeldingen.

MSD Animal Health en del av det amerikanske konglomeratet Merck & Co.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.