Grieg 8. best i Norge på kjønnsbalanse

Grieg Seafood er eneste sjømatselskap blant Norges ti beste på kjønnsbalanse på ledernivå, ifølge She-indeksen.

Det var likestillingsselskapet She som i fjor lanserte indeksen, som er et felles prosjekt med rådgivnings- og revisjonsselskapet EY. Indeksen regner ut poeng basert på kjønnsbalanse i ledergrupper på ulike nivåer, samt bedriftens tiltak for å forbedre kvinneandelen i ledelsen.

79 selskapet er målt på indeksen i 2019.

- Vi har en veldig lang vei igjen å gå før vi er i mål med likestilling både i næringa og i Grieg Seafood. Det gjelder særlig i produksjonen. Men vi jobber systematisk med å få flere kvinner inn i selskapet og inn i lederstillinger, sier administrerende direktør Andreas Kvame i Grieg Seafood i en pressemelding.

Grieg Seafood klatret fra 12. plass i 2018 til 8. plass i år.

Kvame mener at sjømatselskapene lenge har vært altfor ensporet i rekrutteringen og derfor må brette opp ermene.

- De neste årene skal vi jobbe bredt med ulike løsninger for å redusere miljøavtrykket og forbedre fiskevelferden. Da trenger vi de største talentene, uavhengig av kjønn, alder og annen bakgrunn. Mangfold er ikke bare etisk riktig. Det er i høyeste grad også i vår egen interesse, sier Kvame.

Fra bransjen har også Bremnes Seashore og Akva Group deltatt. Øverst på lista troner Schibsted, OBOS og DNB. Dagens Næringsliv skriver i dag at det var konsernsjef Kristin Skogen Lund som dro Schibsted til førsteplass.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.